Kulden har sammen med høj luftfugtighed været hård ved den skinnebårne del af den kollektive trafik i Aarhus. Men letbaneoperatøren har flere ideer til, hvordan letbanedriften kan sikres mod rimtåge og is.
Kulden har sammen med høj luftfugtighed været hård ved den skinnebårne del af den kollektive trafik i Aarhus. Men letbaneoperatøren har flere ideer til, hvordan letbanedriften kan sikres mod rimtåge og is.

Foto : Jens Hesse / Chili Foto / Aarhus Letbane

Glycerin er ikke nok: Aarhus Letbane overvejer ioniseret olie og ombygning af tog

Høj luftfugtighed og lave temperaturer har igen og igen stoppet Aarhus Letbane. Nu overvejer operatøren at anvende ioniseret olie og ombygge pantografer og tog, så de kan smelte isen på køreledningerne.
Det er ikke den første rim på sporet, der får letbanetogene i Aarhus til at gå i stå. Men det gør rimfrost på køreledningerne til gengæld. Tre gange i januar er togdriften blevet sat i stå, fordi der er dannet så meget is på køreledningerne, at togene ikke kan trække nok strøm til at køre.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer