Fredag er det slut med selvkørende busser i København

Foto : Morten Egholm Jeppesen

Fredag er det slut med selvkørende busser i København

Et af de indtil videre to testforsøg med selvkørende shuttle-busser i Danmark stopper, oplyser operatøren. 

Det er ikke med operatørens gode vilje, men fredag er det slut med at hoppe på den selvkørende shuttle-bus fra selskabet Holo i Københavns Nordhavn. 

Ruten, som blev lanceret i sensommeren forrige år, får ikke mulighed for at fortsætte, oplyser operatøren, Holo

Projektet er det andet af sin art i Danmark, efter at en lovændring i 2017 åbnede op for, at der kunne testes selvkørende køretøjer på offentlig vej. Siden har det vist sig vanskeligt at få godkendt projekterne, som der indtil nu er fem eksempler på i Danmark. Heraf er foreløbig kun to i gang med at teste på offentlig vej. 

Udover i Nordhavn kører busserne også på en rute i Aalborg.

Må ikke udvide ruten

Men i Nordhavn er det altså nu slut, hvilket ifølge Holo skyldes, at det ikke har været muligt at få ændret eller udvidet ruten i den nye bydel, Århusgadekvarteret, hvor bussen kører på en knap 1 kilometer lang rute.  

»Uden mulighed for at udvide eller ændre ruten har vi i samarbejde med vores partnere i Avenue-projektet fundet frem til, at det ikke bliver muligt at indfri vores mål og få de erfaringer, der var planlagt, med den nuværende tilgængelige rute i Nordhavn«.

Holo lægger vægt på, at det har været en vanskelig proces med at få godkendelsen til projektet i Nordhavn fra de danske vejmyndigheder.

»Derfor er det også med stor beklagelse, at vi nu lukker ned for vores aktiviteter før tid. Forhåbentlig ændrer man den måde, godkendelsen af forsøgsprojekter i Danmark foregår på, så der opstår muligheder for at etablere nye ruter i Danmark,« skriver Holo.    

Læsere af MobilityTech vil være bekendt med den kritik, der har været af den danske forsøgsordning fra Holo, som tidligere gik under navnet Autonomus Mobility. Også Linc-samarbejdet, som agter at få selvkørende busser ud at køre i Lyngby, har været ude med riven.

Læs også: Ny kritik af forsøgsordning med selvkørende busser: Minister vil dog afvente evaluering i 2022

Ønske om fælles rettesnor

Maria Quvang Harck Vestergaard er teamkoordinator for Team SMART Mobilitet i Aalborg Kommune, hvor hun har været primus motor på det nordjyske forsøg med selvkørende busser. 

Hun skrev i et synspunkt her på MobilityTech i januar, at Danmark blandt andet mangler en fælles strategi, hvis man vil virkelig vil udviklingen af selvkørende teknologi.

»I Danmark blev der i 2017 vedtaget en ændring af færdselsloven, som tillader forsøg med selvkørende køretøjer i Danmark. Her 3,5 år efter er der igangsat to projekter med selvkørende minibusser og tre er på vej. Og så stopper det måske der. For uden en bilindustri, som presser på for at lave projekter, og som kan bidrage til finansieringen af projekterne, og uden en national plan for området eller national finansiering, er det svært at se, hvem der skal drive udviklingen i Danmark,« skriver hun.

Når Nordhavn-projektet lukker, er der udsigt til, at busserne vil køre på universitetet DTU i Lyngby, hvor det såkaldte Linc-projekt vil teste, hvordan en nyudviklet app spiller sammen med den selvkørende shuttle og de “beacons”, der er sat op på universitetets område. 

»Det bliver så spændende, når vi får lov til at køre - ansøgningen har netop været i høring - og nu venter en godkendelse fra Folketingets Transportudvalg og transportministeren. Vi forventer at køre med testpassagerer i løbet af april 2021 - og vi glæder os!,« lød det fra Linc i denne måned.

Læs også: Femte danske forsøg med selvkørende køretøjer i støbeskeen: Movia satser på at være først med SAE4-kørsel

Derudover har Movia planer om at teste selvkørende køretøjer i Slagelse og Ballerup. Sidstnævnte kan du læse mere om her.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her