FDM: God balance i aftale om nye bilafgifter

Både bilister og klima bliver tilgodeset i ny aftale om grøn vejtransport. På sigt en mere fair og logisk afgiftsmodel, skriver Torben Lund Kudsk fra FDM i dette synspunkt.
Brødtekst

Regeringen indgik forrige fredag sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten en aftale om grøn vejtransport. Aftalen skal sikre en reduktion i vejtransportens CO2-udledning på op mod 2,1 millioner tons i 2030 og vil dermed være et vigtigt skridt på vej mod klimamålene.

Hovedelementerne i aftalen er dels en ny bilafgiftsmodel, dels et fortrængningskrav til de fossile brændstoffer. Det er især fra sidstnævnte, at den største CO2-reduktion skal nås.

For bilafgifterne er målet at sikre op mod 1 million lav- og nulemissions elbiler frem mod 2030. Forligspartierne har dog kun fundet finansieringen til 775.000 biler, men de forpligter hinanden til igen i 2025 at se på, hvordan man når op på 1 million biler.

FDM mener, at det grundlæggende er en god aftale for både bilisterne og for klimaet. Det er positivt, at der nu sikres gode og langsigtede rammer for bilafgifterne, og det er godt, at der kommer et nyt fokus på, hvordan den eksisterende fossile bilpark kan blive grønnere.

Bilisternes dilemma hørt

For FDM har det været vigtigt, at finansieringen kun vil give anledning til begrænsede afgiftsstigninger for eksisterende biler. Aftalen afspejler dermed en vigtige balance mellem at motivere forbrugerne til grønne valg uden samtidig at forøge afgifterne væsentligt for de forbrugere, der endnu ikke er klar til at skifte til en lav- eller nulemissionsbil.

Det er netop det dilemma, FDM har påpeget i processen, og vi er glade for, at der er blevet lyttet til forbrugerne, som i sidste ende skal sikre, at klimamålene nås. Derfor hilser FDM forliget velkomment.

Med aftalen sikres det, at der fortsat er ingen eller meget lav afgift på elbiler og lav afgift på opladningshybrider. Finansieringen af afgiftslempelserne på lav- og nulemissionsbilerne kommer fra flere forskellige kilder. Dels fra små stigninger på afgiften på nye benzin- og dieselbiler, dels fra en løbende opjustering frem mod 2026 på i gennemsnit 250 kroner årligt på ejerafgiften.

Ejere af dieselbiler kan også se frem til en mindre stigning på udligningsafgiften. For at få statens regnestykke til at gå op, indføres blandt andet en ny lastbilafgift, og endelig kommer der penge fra statskassen.

Fornuftig balance i afgifterne

Set fra FDM er det ikke optimalt, at afgifterne på personbiler bliver øget. Allerede i dag betaler bilisterne mere end 50 milliarder kroner årligt, hvilket langt overstiger de eksterne omkostninger ved bilismen, hvilket også Eldrup-kommissionen senest har slået fast.

Når vi i FDM alligevel mener, at der i denne aftale er ramt en fornuftig balance, handler det om, at registreringsafgifterne faktisk alligevel stod til at stige på de fleste biler fra nytår grundet overgangen til en ny EU-målemetode af brændstofforbruget, den såkaldte WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, red.).

I disse dage er der i medierne historier om, at en række bilmodeller stiger markant i afgift. Det er ingen hemmelighed, at overgangen til en helt ny måde at beregne afgiften på betyder, at der vil ske større og mindre afgiftsændringer på mange bilmodeller, hvoraf nogle kan virke mindre logiske. Men i gennemsnit er stigningerne begrænset og giver på sigt en mere fair og logisk afgiftsmodel. Selvom

FDM gerne havde set, at man havde forladt en bilbeskatning baseret på bilens værdi, og selvom de danske bilister stadig vil være voldsomt overbeskattede, er FDM således samlet set positive over for den nye bilafgiftsmodel, der ikke mindst kan skabe den fornødne ro om vilkårene for de grønne biler.

Effektiv pulje

Ud over bilafgifterne indeholder aftalen også en lang række andre tiltag, herunder grønne brændstoffer, grønnere firmabiler, fortsat billig strøm til opladning af elbiler og flere ladestandere.

Der afsættes også 100 millioner kroner til en ny midlertidig pulje med forhøjet skrotningspræmie for ældre dieselbiler. Tilsvarende puljer har i år og sidste år vist sig at være et meget effektivt værktøj til at få de ældste og mest svinende dieselbiler væk fra vejene.

I forhold til de grønne brændstoffer er det nyt, at der nu kommer et teknologineutralt CO2-fortrængningskrav, herunder øgede krav til at de alternative brændstoffer reelt har en positiv klimaeffekt.

Det er positivt med fornyet fokus på de eksisterende biler og lastbiler. Disse vil også i 2030 udgøre en stor del af bilbestanden, og de vil derfor være en vigtig brik i den samlede CO2-udledning.