Esbjerg Kommune udruller 2-minus-1-veje: Mere plads til de bløde trafikanter

Foto : Vejdirektoratet

Esbjerg Kommune udruller 2-minus-1-veje: Mere plads til de bløde trafikanter

Syv strækninger på i alt 10 kilometer ændrer status fra almindelig veje til 2-minus-1-veje i Esbjerg Kommune, hvor den længste etableres på Bjerrumvej ved Ribe. Og det bliver hilst velkomment lokalt.
Fra indeværende måned påbegynder Esbjerg Kommune arbejdet med at forvandle i alt syv strækninger i kommunen til såkaldte 2-minus-1-veje med en hastighedsbegrænsning på 60 km/t.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Husk at være logget ind med den e-mail, hvor du har dit abonnement tilknyttet. Oplever du fortsat udfordringer med din adgang, så skriv til support@ing.dk.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Krav til 2-minus-1-veje

For at afmærke en vej som 2-minus-1-vej skal følgende være opfyldt i henhold til Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning:

  • Hastighedsgrænsen er maks. 60 km/t udenfor tættere bebygget område og maks. 50 km/t i tættere bebygget område.
  • Vognbanebredden skal ligge mellem 3,0 og 3,5 meter.
  • Kantbanen skal være minimum 0,9 meter inkl. afstribningen med en bred punkteret kantlinje.
  • Der skal være mødesigt svarende til den valgte hastighedsgrænse for at sikre, at trafikanter kan nå at vige, hvis de møder modkørende.

Før man etablerer 2-minus-1-veje, skal man sikre sig, at vejens udformning ikke kræver en etablering af midtlinje.

Kilde: Vejdirektoratet.