I 2039 mener DSB at den sidste lokomotivfører kører S-tog.
I 2039 mener DSB at den sidste lokomotivfører kører S-tog.

Foto : Rene Strandgaard

DSBs backup-plan til førerløse S-tog: Går det galt, kan der installeres førerkabine

Togselskabet mener selv, at en længere dataopsamlingsperiode og pilotprojekt på Ringbanen kan forebygge en ny jernbaneskandale.
DSB foreslår at gå allerforrest i den teknologiske udvikling, når S-togene ifølge en politisk beslutning fra 2017 skal køre førerløst om mindre end 10 år. Det bliver nemlig for dyrt at indhegne banen og indføre perrondøre. Derfor vil togselskabet i stedet forhindre kollisioner med et hidtil uprøvet samspil mellem akustisk detektion langs sporene og sensorer forrest på togene.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Nye S-tog til DSB
  • DSB skal under alle omstændigheder snart have nye S-tog til erstatning af generation 4 fra 1990'erne.
  • Den slags tog er ikke en hyldevare. S-togene er bredere og kører hurtigere end lignende bybaners.
  • Det vil koste 12-15 milliarder kroner, og prisen påvirkes ikke af, om de skal køre førerløst eller ej, oplyser togselskabet.
  • De nye signaler udrulles for øjeblikket i niveau 2 på S-banen. En opgradering til niveau 4 tillader førerløs drift.
  • Infrastrukturen til fuldautomatiseret drift, deriblandt detektionssystemerne, koster 2,2-2,6 milliarder kroner. Dertil kommer posten "øvrige investeringer" til mindst 1,4 milliarder.
  • På plussiden forventer DSB at kunne presse 32 tog igennem flaskehalsen midt i København i timen mod de nuværende 30.
  • Det bliver muligt at have afgange hvert 7,5. minut på de fleste stationer og potentielt at køre døgndrift.
  • Frederikssund-banen vil også kunne komme op på 12 tog i timen i stedet for de nuværende otte.
  • Ifølge DSB's indstilling vil investeringen spare DSB for 1,1 milliarder kroner over 30 år i forhold til en lignende - teoretisk, da den ikke lader sig gøre i praksis - drift med konventionelle tog.
  • De første tog skal ifølge planen køre på Ringbanen i 2029 og i 2039 skal hele S-banen køres førerløst.