Den kollektive trafik har udsigt til et stort minus i Aarhus

Foto : Rie/Bigstock

Den kollektive trafik har udsigt til et stort minus i Aarhus

Fremadrettet er der ikke penge nok i budgettet til at drive den kollektive trafik i Aarhus på nuværende niveau, lød det mandag fra Teknisk Udvalg i Aarhus Kommune.
Den kollektive trafik i Danmarks anden største by er udfordret økonomisk. På nuværende tidspunkt ser man ind i et årligt underskud på omkring 93 millioner kroner, hvilket svarer til cirka en tredjedel af den skattefinansierede nettoramme, skriver Teknik og Miljø i Aarhus Kommune til politikerne i Teknisk Udvalg.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Fakta
  • I forbindelse med Byrådets anlægskonference i 2020 fremlagde Teknik og Miljø et overslag over udgiften til at udvide hele Ringvejen til seks spor, inklusive etablering af en BRT-løsning (Bus Rapid Transit) mellem Holme og Universitetshospitalet i Skejby. Overslaget lød på 530 mio. kr. Byrådet afsatte 292 mio. kr. til formålet. Det forudsættes, at staten og regionen medfinansierer projektet, som det p.t. sker med lignende projekter i Aalborg, Odense og København.

  • Antallet af buskøreplantimer pr. indbygger i Aarhus er faldet fra 1,90 i 2010 til 1,54 i 2020.

  • Hovedårsager til det øgede minus i driften i den kollektive trafik: Midttrafik ny indtægtsfordelingsmodel: - 18,1 mio. kr. Midttrafik mindreindtægter (færre bus/tog-omstigere og solgte uddannelseskort): - 5,3 mio. kr.

  • Økonomien vil primært kunne forbedres gennem væsentlige reduktioner af bybusdriften på i størrelsesordenen 35-50% af nuværende bybusdrift.

  • Der arbejdes sideløbende med projekter for busfremkommelighed, som vil kunne få busserne hurtigere frem og dermed forbedre driftsøkonomien.

  • En sikring af kollektiv trafik på nuværende serviceniveau vurderes ikke mulig indenfor den eksisterende økonomiske ramme.

Kilde: Aarhus Kommune.