Danske byer vil give mere plads til delebiler

Foto : GoMore

Danske byer vil give mere plads til delebiler

Teknologien har gjort det nemmere at vælge delebiler, og samtidig drejer trafikplanlæggere på andre håndtag for at mindske den private biltrafiks dominans.

Tiden, hvor delebiler var forbeholdt medlemmer af en forening, er for længst forbi. Med en smartphone i hånden er det ikke bare blevet nemmere, men også billigere og mere uforpligtende at hoppe bag rattet i en bil, du ikke selv ejer.

Og det vil danske byer med grønne ambitioner nu tage bestik af. Både København og Aarhus Kommune barsler med nye handlingsplaner, der skal fremme delebilerne i gadebilledet.

I Københavns strategi for delebiler var der tidligere især fokus på at etablere p-pladser til delebiler med såkaldt fast stamplads, altså hvor hver enkelt delebil har sin egen parkeringsplads og betaler en lavere pris for at parkere. 

Men med en ny plan er der også lagt op til at skaffe p-pladser til andre typer delebiler:

»En analyse af forskellige typer delebilisme og deres effekter i København, udarbejdet af Urban Creators for Københavns Kommune i januar, viser, at københavnerne i dag bruger flere forskellige typer delebilsordninger, og at ordningerne spiller sammen,« fortæller projektleder i Københavns Kommune Anna Garrett.

Lejer naboens bil

Et af de nye koncepter, som er blevet mere populært blandt københavnerne i de senere år, er de såkaldte nabo-til-nabo-biler, hvor privatejede biler kan lejes ud via udbydere som GoMore. 

Her har en ny nøglefri teknologi, hvor bilerne med en app på mobiltelefonen kan åbnes, uden at ejeren er til stede, betydet en væsentlig stigning i antal udlejninger og ifølge den københavnske handlingsplan gjort det lettere for borgere at dele deres bil.

Hvad de såkaldte bybiler angår, altså delebiler uden fast stamplads, er der også her sket en teknologisk udvikling, som potentielt gør det mere attraktivt at vælge disse biler. 

Da 400 el-delebiler af denne type fra selskabet Drive Now, nu kendt som Share Now, blev sendt ud på gaderne i København i 2015, kunne bilerne kun bookes, ved at man ‘checkede ind’ med sit rejsekort via en chip i forruden og betalte for hvert minut, man kørte i dem. 

I dag foregår det hele fra en app, hvorfra bilerne også kan findes og reserveres, og hvor der desuden kan købes time- eller dagspakker, hvis de skal benyttes i længere tid.

Hos Share Now mener man derfor også, at bybilerne i dag kan appellere til langt flere brugere end de traditionelle delebilsordninger, siger direktør Morten Jakobsen:

»Vi betragter bybilerne som et massemarked-produkt, der for alvor kan få flere til at droppe privat bilejerskab. Også i højere grad end de traditionelle koncepter har været i stand til.«

1.000 nye dele-pladser

Når det handler om at fremme delebiler, er det for trafikplanlæggeren primært håndtaget parkering, der kan skrues på. 

Et af målene i den nye handlingsplan er, at 1 procent af alle p-pladser på offentlig vej i København i 2025 skal være pladser til el-delebiler, svarende til 1.000 pladser. Og de dedikerede delebilspladser skal altså kunne benyttes af såvel by- som almindelige delebiler.

»Analysen fra Urban Creators indikerer nemlig, at alle typer delebilsordninger i større eller mindre omfang mindsker bilejerskabet, fordi delebilsordninger får nogle brugere til at droppe bilen, mens andre brugere vælger at undlade eller måske især udskyde anskaffelse af bil,« siger Anna Garrett. 

Og udskydelse af bilkøb i nogle år kan, ifølge analysen, øge sandsynligheden for, at man så vælger en elbil, blandt andet fordi det forventes, at udvalget af elbiler bliver større.

Men delebiler med fast stamplads får stadig mulighed for dedikerede pladser og billigere parkering. Delebilsforeningen Letsgo, som pt. er den største aktør på markedet for delebiler med fast stamplads i København, er glad for, at man generelt vil fremme alle delebiler i København. 

Direktør i Letsgo Bjarne Fonnesbech hilser det samtidig velkomment, at der i handlingsplanen sættes fokus på øget kontrol ved ulovlig parkering på el- og delebilspladser.

»Vi har ofte problemer med, at der parkeres ulovligt på vores delebilspladser, hvilket er et stort problem, fordi en stor attraktion ved vores koncept er, at du er sikker på at kunne komme af med bilen det samme sted, når du kommer hjem om aftenen«.

Et af problemerne er, at brugere ikke nødvendigvis kan kende forskel på de forskellige former for delebiler, hvorfor der også fra kommunens side er opmærksomhed på at sikre ensartet skiltning til alle typer delebiler. 

Selskaber: Skæv konkurrence

At man overhovedet holder fast i, at nogle parkeringspladser skal være forbeholdt ét delebilskoncept er dog konkurrenceforvridende, mener flere af konkurrenterne, heriblandt delebilsudbyderen Green Mobility og selskabets direktør Thomas Heltborg Juul.  

»Skal Letsgo som udbyder have fordele, som vi andre ikke skal have? Når man ser på volumen i markedet, udgør vi og Share Now, sammen med nabo-til-nabo-delebilerne 95 procent af delebilsmarkedet, og så giver man stadig særlige fordele til et nicheprodukt. Det har vi svært ved at se det fornuftige i,« siger Thomas Heltborg Juul.

Bjarke Fonnesbech henviser til, at Letsgo ikke er eneste aktør på markedet for delebiler med fast stamplads. Således har eksempelvis Toyota-selskabet Kinto også for nylig meldt sin entré på markedet.  

Københavns Kommune er i øjeblikket i dialog med Vejdirektoratet om muligheden for at reservere parkeringspladser og udstede licenser til samkørsel eller en nærmere defineret nabo-til-nabo-ordning, da det juridisk kun er delebiler med og uden fast stamplads, der er defineret som ‘delebiler’ i lovgivningen.

Læs også: GoMore og andre delebilskoncepter kan få parkeringsfordel i København

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her