Dårlig økonomi i letbaneudvidelse: »Kommunen må svømme i penge«

Foto : Lasse Olsson / Odense Letbane

Dårlig økonomi i letbaneudvidelse: »Kommunen må svømme i penge«

Det er svært at finde argumenter for en ny etape af Odense Letbane, mener trafikforsker. Men politikere er ikke klar til at lægge projektet ned.
Inden længe skal politikere i Odense beslutte, om byens nye letbane, der ventes at være klar til de første passagerer ved årsskiftet, skal udvides med flere stationer i de kommende år.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Husk at være logget ind med den e-mail, hvor du har dit abonnement tilknyttet. Oplever du fortsat udfordringer med din adgang, så skriv til support@ing.dk.

Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Odense Letbane
  • Første etape af Odense Letbane skulle egentlig have været i drift slutningen af 2020, men er forsinket og står aktuelt til at være klar omkring årsskiftet 2021/2022.
  • Første etape er 14,5 km lang og består af 26 stationer fra Tarup til Hjallese.
  • Etape 2 forventes at kunne åbne i 2030, hvis den bliver vedtaget. Den indeholder op til 14 nye stationer. Indtil videre har politikerne i Odense dog valgt at gå videre med en kortere variant med 9 nye stationer, der kræver 4,9 km nye skinner.
  • Letbanetogene er en Variobahn-model fra tyske Stadler. De kan tage op til 193 passagerer og har en tophastighed på 70 km/t.