Få danske virksomheder er teknologiske spydspidser

En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, der offentliggøres i dag, slår fast, at hver tredje industrivirksomhed slet ikke er i gang med nogle af de mest velkendte avancerede teknologier. Risikoen er, at virksomhederne mister konkurrenceevne.

Syv ud af ti danske industrivirksomheder får stemplet low eller medium technology, og kun hver 20. kan i dag kalde sig for high technology. Det viser resultaterne i en undersøgelse, som offentliggøres i dag. Her har Teknologisk Institut gennem interviews med 526 virksomheder undersøgt, hvor langt fremme danske virksomheder i den fremstillende industri er, når det gælder fem af de mest udbredte avancerede teknologier: 3D-metalprint, avanceret materialeteknologi, robotter, avanceret digitalisering og kunstig intelligens.

Undersøgelsen med navnet 'Teknologiske bølger skaber muligheder for danske virksomheder' fokuserer på virksomheder med mellem 10 og 1.000 ansatte fordelt over den fremstillende industri. Branchemæssigt er hele paletten repræsenteret fra møbler, maskiner, jern og metal til kemi, plast, medicin og fødevarer.

Få har gang i mere end en teknologi

At det står sløjt til med at gribe de nye muligheder viser undersøgelsen tydeligt. For eksempel er det mindre end hver tiende virksomhed, der har gang i tre eller flere af de fem valgte teknologier. Lidt bedre står det til, hvis virksomhederne med mere end ti år på bagen og mere end 50 medarbejdere kigges efter i sømmene. Her stiger antallet, som har fat i teknologierne; for eksempel er det nu 26 procent, som arbejder med avanceret digitalisering mod 15 procent i den samlede pulje. 

robotter teknologisk institut
Illustration: Teknologisk Institut

Når der ses på brancher, er der også stor forskel på, hvor mange teknologier de har kastet sig over. Længst fremme er den kemiske industri og plastindustrien, som i gennemsnit har gang i 1,51 af teknologierne, mens maskinindustrien ligger på under 1.

industri robotter teknologisk institut
Illustration: Teknologisk Institut

Resultatet af den manglede involvering i at udnytte de teknologier, som ofte bliver fremhævet som hjørnestenene i fremtidens industriproduktion, er, at få af de danske virksomheder er ordentlig rustet, når konkurrencen skal tages op med udlandet. Det siger Stig Yding Sørensen, der er seniorspecialist og analytiker med speciale i erhvervsfremme hos Teknologisk Institut:

»For hvis ikke man er med fremme, er der stor risiko for at konkurrenterne begynder af udnytte teknologier, og så mister man konkurrenceevne. Et godt eksempel er brugen af robotter,« forklarer han. 

Og lige netop robotter er et godt eksempel på, at noget, der for bare nogle få år siden var dyrt og besværligt, nu er blevet tilgængeligt for langt de fleste. Resultatet af undersøgelsen viser da også, at lige netop robotter er den teknologi, som er allermest udbredt i virksomhederne. Hele 44 procent af virksomhederne har robotter, mens 35 procent arbejder med avanceret materialeteknologi:

»Men hvis vi ser på områder som 3D-metalprint eller kunstig intelligens, så er det kun et meget lille antal virksomheder, der er gået i gang. Det samme gælder deltagelsen i højteknologiprojekter som EU’s forskningsprogrammer, hvor der kun er hver 20. virksomheder, der deltager,« siger Stig Yding Sørensen.

Men som det er sket med prisen for robotter, vil omkostningerne til de andre teknologier også falde:

»Selvom nye, avancerede teknologier er kostbare og komplicerede i dag, så er tendensen, at nye teknologier bliver både billigere, bedre og lettere at anvende inden for en kort årrække. Se bare på robotterne, som før i tiden var store, dyre og komplekse. I dag kan enhver virksomhed for en rimelig pris købe en robot og bede den medarbejder, som viser størst interesse for at sætte den i arbejde, om at gå i gang. Jeg er sikker på, at vedkommende inden for kort tid får robotten til at gøre noget fornuftigt,« siger Stig Yding Sørensen. 

Start med en sensor i en dyne

Hos DI er Christian Hannibal helt enig i, at de danske virksomheder langt lettere kan komme i gang med de avancerede teknologier end tidligere. Han er digitaliseringspolitisk chef og skal derigennem hjælpe DI’s 11.000 medlemsvirksomheder med at blive mere konkurrencedygtige:

»Mange af de virksomheder, vi taler med i dag, der tidligere har set sig selv som inden for fremstilling, omtaler sig nu som 'teknologivirksomheder'. De vil gerne tilføje værdi til deres produkter med ny teknologi og udvikle nye forretningsmodeller,« fortæller han og nævner en jysk dyneproducent, som har eksperimenteret med at indbygge sensorer i dynerne og koble data til en app. På den måde kan brugeren få data om søvnmønstre og sundhed:

»Vi kan tydeligt se hos DI, at de virksomheder der investerer i teknologi og digitalisering, også er dem, som oplever den største vækst. Men vi ved også, at det kan være en supersvær proces, for hvordan kommer man i gang, og hvor skal man starte? Her er det altid en god idé ikke at kaste sig over det hele på en gang – men i gang, det skal man,« fastslår Christian Hannibal.

Om fem år er 3D-print almindelig

TI's undersøgelse viser, at virksomhederne over en bred kam har godt fat i robotter, og det havde Nigel Edmonson også forventet. Han er direktør for Manufacturing Academy of Denmark (MADE), som er en nonprofitforening bestående af virksomheder, universiteter, GTS-institutter og uddannelsesinstitutioner, der sammen arbejder for at gøre Danmark til et produktionsland i verdensklasse:

»Da vi for år tilbage gik i gang med lean og produktivitetsoptimering, var det naturlige værktøj at indføre automation og robotter. Nu ser vi, at 3D-print er ved at blive modent for mange virksomheder. Hvis TI gennemfører den samme undersøgelse om fem år, vil jeg tro, at 3D-print er på samme niveau ude hos virksomhederne, som robotter er i dag,« siger han.

De næste skridt vil ifølge Nigel Edmonson være, at virksomhederne bliver mere og mere digitaliserede, og lidt længere fremme i tiden vil vi se, at kunstig intelligens bliver mere og mere almindelig:

»Vi skal huske på, at det først er i løbet af de seneste par år, at digitalisering er blevet en bred og toneangivende dagsorden i industrien, så lige nu er det 'first-movere', vi ser,« siger han og peger på, at organisationer som TI og MADE netop er blevet sat i verden til at hjælpe de mindre virksomheder i gang med de nye teknologier.

Glem ikke messerne

Så hvis du nu står og tænker, hvordan du kan komme i gang uden at skulle involvere dig i alt for komplicerede projekter med organisationer som TI og MADE, så er der en smutvej, siger Stig Yding Sørensen: Besøg en messe:

»Man skal huske at kigge ud i verden, og hvis brændpunkterne for ny teknologi befinder sig i München eller Las Vegas, så kunne det være en god idé at tage derhen på en masse og tale med konkurrenter og mulige samarbejdspartnere. Faktisk mener jeg, at man skal kombinere frygten for at sakke bagud med en god portion nysgerrighed,« siger han.