Usynlige robotter knokler løs hos jysk energiselskab: Sparer kundeservice for 800-1.200 timer om måneden
Artiklen er oprindeligt bragt på Ingeniørens Pro-medie TechManagement.
I en ny kontorbygning tæt ved Horsens Banegård er vægmalingen knap nok tør. Hylderne bag skrivebordene er endnu ikke fyldt op, og i kantinen kan en liter mælk næppe have nået at være blevet sur, hvis den blev åbnet, da NRGi Elsalgs folk rykkede ind for få uger siden. Men det er ikke kun de fysiske medarbejdere, der fra den nye adresse arbejder med at servicere kunderne. En række usynlige medarbejdere er flyttet med.
Hos energiselskabet har man nemlig for halvandet år siden implementeret en række software-robotter også kendt som RPA (robotic process automation), der hjælper med at løse en række tidskrævende rutineopgaver i virksomheden. Bag ved et forhæng i den ene ende af bygningen kan man på tre skærme følge med i, hvordan de usynlige hjælpere uden menneskelig indblanding taster og trykker sig vej igennem virksomhedens systemer til flytning og afregning. De arbejder nærmest hele døgnet, har en minimal fejlrate og er relativt billige at etablere og vedligeholde.
GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund. Få tilsendt tilbud

Hvad er en robot ?
En robot er ikke et stykke SW-add-on ril eksisterende programmer. Man kan vælge at lave en ny løsning, eller man kan klistre en frontend, middleend, eller backend på et eksisterende program/løsning, MEN det er ikke en "robot".
Men det lyder da flot i overskrifter og andet.
Få nu ordbogen frem, eller bliv journalist på et formiddagsmedie.