Professor: El-fly kommer ikke til at hjælpe os med klimakrisen

Lilium
Den tyske Lilium Jet, der blev testfløjet for første gang for nylig, skal ifølge ambitionerne kunne flyve fem mennesker 300 kilometer. Billedet her er en illustration. Illustration: Lillium. Se større version
Flyindustrien investerer på livet løs i kapløbet om at udvikle bæredygtige el-fly. Men teknologien har så mange udfordringer, at klimaproblemerne kan nå at overhale os, inden vi når at få flyene på vingerne, lyder det fra energiekspert.
Tech fokus18. juni 2019 kl. 06:10
errorÆldre end 30 dage

Airbus gør det, Boeing gør det, EasyJet gør det og selv NASA gør det.

Flyselskaber og forskningsinstitutioner verden rundt har investeret i over hundrede forskellige el-fly-projekter i kapløbet om at udvikle bæredygtige, elektriske fly.

El-fly udsender ingen drivhusgasser via udstødning, og således kan man umiddelbart glæde sig, hvis man håber på en bæredygtig omstilling af en flyindustri, hvis drivhusgasudledninger ifølge FN står til at stige med 300 til 700 procent frem mod 2050.

Men vi skal passe på med at være alt for optimistiske omkring el-flyene, siger Lasse Rosendahl, der er professor ved Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet.

Få fuld adgang til GridTech

GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til GridTech
Alt indhold på GridTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.