Kommuner risikerer at stirre sig blinde på elbusser

27. november 2018 kl. 06:03
På linje 5C mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn kører der ledbusser, udrustet med Euro 6-gasmotorer, der kører på biogas.
Illustration: Fotonen/Bigstock.
De er populære i øjeblikket, men batteridrevne busser er ikke nødvendigvis den bedste løsning for alle kommuner. Det mener programleder hos Teknologisk Institut.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Skal bussen køre på el, gas eller diesel? Det er det store spørgsmål, der melder sig hos mange kommuner i øjeblikket.

Og lidt for ofte lyder svaret pr. automatik, at bussen selvfølgelig skal erstattes af en batteridreven variant.

Men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning, advarer Lars Overgaard, som er programleder for Energi og Transport hos Teknologisk Institut.

Få fuld adgang til GridTech

GridTech er målrettet professionelle, der arbejder med elektrificering og integration af energiformerne i energisektoren.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til GridTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til GridTech
Alt indhold på GridTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger