På linje 5C mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn kører der ledbusser, udrustet med Euro 6-gasmotorer, der kører på biogas.
På linje 5C mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn kører der ledbusser, udrustet med Euro 6-gasmotorer, der kører på biogas.

Foto : Fotonen/Bigstock

Kommuner risikerer at stirre sig blinde på elbusser

De er populære i øjeblikket, men batteridrevne busser er ikke nødvendigvis den bedste løsning for alle kommuner. Det mener programleder hos Teknologisk Institut.
Skal bussen køre på el, gas eller diesel? Det er det store spørgsmål, der melder sig hos mange kommuner i øjeblikket. Og lidt for ofte lyder svaret pr. automatik, at bussen selvfølgelig skal erstattes af en batteridreven variant. Men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning, advarer Lars Overgaard, som er programleder for Energi og Transport hos Teknologisk Institut.
Vil du have fuld adgang til GridTech?

GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.

Nævnte firmaer

Fordele og ulemper ved gas, biodiesel og el:

Gas:

  • Stor klimagevinst ved drift på biogas – negativt CO2-aftryk.
  • Teknologien er velkendt med samme miljøegenskaber som diesel og kun få driftsmæssige udfordringer.
  • Det er dog vigtigt med afstemt rækkevidde.
  • Driftsomkostningen er cirka 3-4 procent højere end for diesel.
  • Under de to års forsøg hos Arriva i København oplever passagerer busserne som mere støjsvage, både ude og inde, mens chauffører oplever busserne som mere støjsvage fra arbejdspladsen bag rattet. Det samme oplever naboer til busserne.
  • Serviceomkostninger er cirka 10-15 procent højere og tilslutning til gasnet og fyldeanlæg koster.

Biodiesel:

  • HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) biodiesel er den mest populære variant og anvendes i standard dieselmotorer.
  • HVO gavner klimaet gennem op til cirka 85 procent CO2-reduktion.
  • Driftsomkostningen er cirka 3-4 procent højere end for standard diesel.
  • Der er ingen driftsmæssige udfordringer, men dieselfyr kan gå ud. Dieselfyr har lavere PM-emissioner med HVO.
  • På det seneste har HVO været operatørernes foretrukne valg ved udbud med krav om fossilfrihed.
  • Serviceomkostninger er de samme som for standarddiesel.

El:

  • Der er i øjeblikket en stor udvikling inden for udbuddet af elbusser, men teknologien er stadigvæk en forholdsvis ny teknologi med relativt få skandinaviske driftserfaringer.
  • Der opereres enten med ”overnight charge” eller ”opportunity charge”. Ved førstnævnte valgmulighed er det vigtigt med afstemt rækkevidde.
  • Der er tale om lokalt emissionsfri kørsel med mulighed for at tilkøbe grøn strøm.
  • Støjniveauet er cirka 10 dB lavere end dieseldrift.
  • Driftsomkostningerne er dog cirka 10 procent højere end for diesel. Dieselfyr dækker cirka to procent af energiforbruget.
  • Movia har engageret Siemens i forhold til ladeinfrastruktur.

Kilde: Lars Overgaard, Teknologisk Institut.