Intelligent bygningsstyring er vejen til velfungerende grøn transport i erhvervslivet

De fleste er enige om, at vi står foran en grøn omstilling på transportområdet. Men for virksomheder er det ikke nok at tænke grønt. Her er der store fordele forbundet med at gribe omstillingen intelligent an, skriver Henrik Gryndahl Pedersen fra Schneider Electric Danmark
Brødtekst

Ifølge analyser fra det internationale klimamedie CarbonBrief kommer coronakrisen til at resultere i det største globale CO2-fald i nyere tid. Mange forskellige faktorer har betydning for det regnestykke, men transporten spiller helt naturligt en hovedrolle. Når en stor gruppe mennesker pludselig arbejder hjemmefra og har bilen parkeret i garagen, bliver der selvsagt udledt langt mindre CO2 end normalt. Det understreger i høj grad potentialet forbundet med den grønne omstilling på transportområdet.

Det virker med andre ord oplagt at sætte tryk på udviklingen, så snart samfundet har haft mulighed for at trække luft på den anden side af coronakrisen. Vi kan med al ønskelig tydelighed se, hvor meget det batter, når vi ændrer adfærd på transportområdet – og som følge af corona er vi i forvejen i gang med at omlægge vaner på en lang række andre områder. Min opfordring er imidlertid, at virksomhedsindehaverne tænker sig grundigt om for at kunne høste alle fordelene forbundet med grøn transport.

De fleste er med på, at der er en klimamæssig besparelse forbundet med elbilisme. Altså at det giver miljømæssig mening at foretage en grøn omstilling på transportområdet. For private handler den del udelukkende om at skifte benzin og diesel ud med el.

Imidlertid er det noget mere kompliceret for virksomheder, boligforeninger, indkøbscentre, ejere af parkeringsanlæg m.v. Her er der brug for såkaldte load management-systemer til at sikre en intelligent styring af strømmen til ladestanderne.

Når et voksende antal brugere af en bygning har behov for at lade deres elbiler op, vil der i perioder bliver trukket store veksler på bygningens samlede mængde af tilgængelig strøm. Resultatet kan meget let blive strømafbrydelser, som risikerer at gå ud over vitale bygningsfunktioner som lys, varme og ventilation. Der kan også blive tale om dyrebare produktionsstop eller andre former for forstyrrelser af den almindelige drift.

Derfor er der brug for intelligent bygningsstyring, som fordeler strømmen mellem bygning og ladestandere. Det kan for eksempel betyde, at elbiler bliver opladet på tidspunkter, hvor bygningens samlede elforbrug er lavt, eller når elpriserne er lavest.

Samtidig kan løsningerne sikre en optimal udnyttelse af den samlede tilgængelige mængde strøm i bygningen. Sådan at forstå at der i den gennemsnitlige bygning vil være en vis procentdel strøm, der aldrig bliver udnyttet. Den strøm kan en intelligent udnyttelse af ressourcerne sende direkte ind i bygningens ladestandere.

Det eneste alternativ er at tilkøbe ampere hos forsyningsselskaber for at skabe plads til det stærkt forøgede energibehov. Imidlertid er det værd at notere sig, at prisen typisk andrager omkring 1.100 kroner plus moms pr. ampere. Med sådanne priser bliver den grønne omstilling pludselig en unødvendigt dyr fornøjelse.

For alle som ejer eller administrerer bygninger med mange parkeringspladser vil den optimale løsning i stedet være at investere i et load management-system, som regulerer og distribuerer energien jævnt og i realtid mellem alle tilsluttede el-køretøjer uden at overstige et indstillet statisk eller dynamisk setpunkt for ladestanderanlægget.

Denne allokeringsmetode giver følgende muligheder:

  • Jævn fordeling af den tilgængelige energi mellem alle tilsluttede el-køretøjer.
  • Tilsikring af brugernes komfort ved en forøgelse af tilsluttede køretøjer, der skal oplades. Dermed risikerer man ikke, at hovedforsyningen bliver udkoblet med strømsvigt til følge.

Load management-systemet vil altid imødekomme de energibegrænsninger, der er pålagt resten af ​​bygningens elektriske anlæg, og omvendt kan den tildelte strøm være højere på tidspunkter, hvor energiforbruget i resten af ​​det elektriske anlæg i bygningen er lavt. På den måde udnytter man sin installation optimalt og på en smart måde.

Det sker til fordel for både miljøet og virksomhedens bundlinje, fordi det samlede energiforbrug alt andet lige bliver markant lavere – og vigtigheden af intelligent og dynamisk styring stiger vel at mærke med antallet af ladestandere, der skal kobles på bygningen. 

Omstillingen fra benzin og diesel til el handler rigtig meget om vaner. Men den handler også i høj grad om infrastruktur og styring af bygningers og ladestanderes energiforbrug. Moderne bygninger agerer i vidt omfang allerede intelligent via konstante målinger af belysning, temperatur, bevægelse og mange andre forhold med direkte indvirkning på energiforbruget.

Min opfordring skal lyde, at vi kobler ladestandere og elbiler på den udvikling med det samme frem for at vente, til vi får problemer med kapaciteten. Når danske virksomheder efter coronakrisen skal sætte kursen imod grøn transport, har de efter al sandsynlighed ikke råd til omveje og deraf følgende økonomiske lussinger.