‘Flydende el’ er dyr, men nødvendig

Foto : Lasse Gorm Andersen

‘Flydende el’ er dyr, men nødvendig

Flydende brændstoffer baseret på el fra vind og sol kan gøre især den tunge transport grøn. Men det kræver store investeringer.
Electro-fuels, eller bare eFuels, optræder oftere og oftere, når politikere skal give et bud på, hvordan vi i Danmark kan opnå en reduktion af vores CO2-udledning på 70 procent i 2030.
Vil du have fuld adgang til GridTech?

GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.

Fakta: Hvad er eFuels?

EFuels bygger i grove træk på, at el indgår i en elektrolyseproces, hvor der dannes brint. Brændstoffer som methanol, benzin, diesel eller flybrændstof har brug for endnu et procestrin, hvor brinten kombineres med CO2-fremstillet på basis af for eksempel biogas. Alternativt kan der bruges kvælstof trukket ud af luften til at danne ammoniak (NH3), som både kan bruges direkte som brændstof i visse forbrændingsprocesser og som råstof til kemikalie- og gødnings-industrien. Processerne kaldes generelt PtL (Power-to-Liquids).