Elektriske lastbiler udfordrer nettet

Foto : Tesla/YouTube

Elektriske lastbiler udfordrer nettet

Når de store elektriske lastbiler ruller ud på US Highways, trækker det masses af kilowatttimer ud af systemet. Det kan kræve forstærkninger af nettet. E.ON, som drive både distributionsnet og ladestationer, ser dog ikke kapacitetsproblemer i det europæiske net foreløbig.
Når der først kommer gang i salget af elektriske lastbiler fra Tesla og Volvo, kan det blive en kæmpeudfordring for netselskaber, påpeger direktør i det texanske elselskab Oncor.
Vil du have fuld adgang til GridTech?

GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.

Flere elektriske lastbiler på vej
volvo
Illustration: Volvo

Volvo bekendtgjorde i efteråret 2018, at man er ved at udvikle klasse 8-truck, som man forventer at kunne gå på markedet med i 2020.

Planerne for Teslas klasse 8-truck, Tesla Semi, blev offentliggjort i november 2017. Også Tesla Semi forventes at være sat i produktion i 2020.

Trucks-klassificering

USA anvender en klassifikation af lastbiler (trucks), som tager udgangspunkt i lastbilen totalvægt.

Klasse 6 er den tungeste model i gruppen af ‘medium trucks’ med en totalvægt på mellem 8,8 og 11,8 ton.

Klasse 8 er en såkaldt ‘heavy truck’ med en totalvægt på 15 ton og over. Klasse 8 er også kendt som 18-wheeler, da de typisk har 18 hjul.