Der eksisterer kun en enkelt serieproduceret brændselscellelastbil på markedet i dag. Den er produceret af koreanske Hyundai og ti styk er netop blevet sendt til Schweiz. Hyundai forventer at producerer 50 styk om året.
Der eksisterer kun en enkelt serieproduceret brændselscellelastbil på markedet i dag. Den er produceret af koreanske Hyundai og ti styk er netop blevet sendt til Schweiz. Hyundai forventer at producerer 50 styk om året.

Foto : Hyundai

Eksperter uenige med Ørsted og DSV: Brint i lastbiler er blevet overhalet af batterier

DSV Panalpina og Ørsted satser på brint til den tunge vejtransport. Men lastbiler på brint er blevet overhalet af batterier og skydes ned af flere danske eksperter.
Transporten skal gøres fri for fossile brændsler og derfor annoncerede Ørsted for nylig, at der skal bygges et nyt gigantisk anlæg til konvertering af vindmøllestrøm til forskellige brændsler, såkaldt PtX, med særlig fokus på transportsektoren. Her skal der blandt andet fremstilles brint, som Ørsted forventer, skal bruges i lastbiler med brændselsceller.
Vil du have fuld adgang til GridTech?

GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.