»Det er på ingen måde tid til at etablere et nationalt dansk brintnet«

Power-to-X, PtX, brint
Illustration: Lasse Gorm Jensen.
Transport og lagring af brint er for dyrt til, at det giver mening at etablere et omfattende brintnet i Danmark, vurderer professor Brian Vad Mathiesen. Han råder regering og Folketing om at klappe hesten. Spørgsmålet er, om Danmark overhovedet har brug for et net.  
24. marts kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage

Danmark er ikke klar til at få et nationalt brintnet. Og det har heller ikke behov for lokale forsøg. Det, der er brug for, er vidensopsamling og erfaringer fra anlæg, som bruger brinten til et slutbehov.

Det er Aalborg-professor Brian Vad Mathiesens kommentar til, at aftalepartierne bag Danmarks nye PtX-strategi er enige om at gøre det muligt at etablere en brintinfrastruktur i Danmark, og at Evida i samarbejde med Eurowind, Greenlab Skive og Gas Storage Denmark for nylig kom med et udspil til, hvordan et brintnet i Nord- og Midtjylland kunne se ud, hvad det ville koste, og hvad gevinsterne ved det ville være. Beregningerne viste, at man ved at etablere en sådan infrastruktur kunne undgå at sende et stort antal lastbiler med brint ud på de midt- og nordjyske landeveje.

Få fuld adgang til GridTech

GridTech er målrettet professionelle, der arbejder med elektrificering og integration af energiformerne i energisektoren. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til GridTech
Alt indhold på GridTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
3. juni kl. 13:14

Det er problematisk, at brint (igen) er blevet et buzz-word toneangivende politiske kredse. Det ligner nærmest en genopførelse af "brintsamfundet" fra årtusindets begyndelse, der (også) dengang afsporede diskussionen om et bæredygtigt energisystem. Ofte har man indtryk af at brint opfattes som noget nyt og spændende, et mirakelmiddel til energiformål, hvor det vil kunne løse alverdens problemer (f.eks. med CO2-neutral indenrigsflyvning i 2030).

I virkelighedens verden gør to forhold sig gældende:

  1. Det industrielle forbrug af brint er enormt.
  2. Til energiformål giver elektrolyse kun mening, hvis den anvendes aktivt som balanceelement i elsystemet, så nedregulering af sol & vind undgås.

Ift. (1) kan nævnes, at selv med REPowerEU's stærkt urealistiske 16,2 Mt/år (heraf 6,2 Mt import!) i 2030 vil over 90% gå til industrielle formål (kunstgødning, raffinaderier, senere stål etc.). Meget fornuftig prioritering, men det vil vare meget længe før der bliver følelige mængder tilovers til energiformål/brændsel.

Ift. (2) forudsætter RPEU en katalyse-kapacitet pr. 2030 på 62 GW. Det lyder som sådan ikke specielt realistisk, men hvad værre er: Den forudsatte produktion på 10 Mt/år forudsætter dermed 5000 årlige fuldlasttimer, hvilket ikke vil være muligt hvis (2) skal kunne opfyldes. Dvs. den producerede brint vil være "blågrøn", hvilket kan være acceptabelt til industrielt brug, men aldeles meningsløst til energiformål/brændsel. Her vil det være langt mere effektivt at sørge for at få nedreguleret termisk elproduktion og katalyse når sol og vind ikke rækker.