Dansk forskning: Understøttelse af elnettet slider langt mindre på elbilbatterier end tidens gang

25. august 2021 kl. 05:30
Ladebil
Illustration: Andreas Thingvad.
DTU-forskere har over fem år fulgt kapaciteten i elbiler, der bruges til regulering af elnettets frekvens, såkaldt Vehicle-to-Grid (V2G). Konklusionen er klar: Det slider mere på batteriet at tiden går, end de mange små op- og afladninger.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvad nu hvis batteriet i din elbil i fremtiden kunne stå og tjene lidt penge til husholdningen, når du ikke lige kørte i den?

I en verden, hvor elnettet får tilført mere og mere sol- og vindkraft, er der nemlig brug for en buffer der kan sikre balance mellem forbrug og produktion af el og dermed holde frekvensen stabil på 50 Hz. Det er en opgave som kraftværkerne normalt tager sig af.

Få fuld adgang til GridTech

GridTech er målrettet professionelle, der arbejder med elektrificering og integration af energiformerne i energisektoren.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til GridTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til GridTech
Alt indhold på GridTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger