Advarer mod opladning ved lav strømstyrke

2. maj 2018 kl. 14:451
lader
Illustration: Clever.
Opladning ved lavere strømstyrke giver øget effekttab på op til 20 procentpoint, viser forskning fra DTU.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er en tvivlsom løsning at skrue ned for strømstyrken, når man skal sikre, at en større gruppe elbilejerne kan oplade deres elbiler på samme tid. Når strømstyrken skrues ned, bliver effekttabet større, påpeger civilingeniør Martin Kristiansen. Han er energiingeniør og specialist i bæredygtig energi og har netop skrevet speciale på DTU om emnet.

Læs hele artiklen

GridTech er målrettet professionelle, der arbejder med elektrificering og integration af energiformerne i energisektoren.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til GridTech
Alt indhold på GridTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
3. maj 2018 kl. 14:28

Kan fint forstille mig situationer, hvor det ville være ønskeligt at lade med 6A (det mindste en type 2 lader skal kunne lade med). Når alle elbilerne (med deres ejere) ankommer til arbejdspladsen om morgnen, vil det typisk være en fordel for virksomheden at begrænse de enkelte biler til maksimalt 6A. Efterhånden som bilerne bliver ladet op i løbet af dagen, kan strømstyrken øges i takt med den ledige kapacitet. Det vil måske give lidt større tab for den enkelte elbil, men det vil udnytte den installerede kapacitet bedre. Det fleste medarbejdere vil jo ofte have bilen stående i 8 - 9 timer, før den skal benyttes igen. 230V/16A en-faset med 90% effektivitet giver omkring 20 km rækkevidde per time den lader (eller 180km på en arbejdsdag). Ved 230V/6A og 70% giver dette 6 km rækkevidde per time, eller 55km per arbejdsdag. Så det vil i mange tilfælde være fuldt tilstrækkeligt og det yderligere tab kan være det værd.