Tiden er inde til et nyt fokus i reguleringen af forsyningsområdet

Det skærpede behov for en hurtigt og omfattende grøn omstilling betyder, at tiden nu er til at skrotte de gammeldags tanker om at indføre mere stram statslig styring af forsyningssektorerne. Fremover bør der i stedet fokuseres på at sikre selskaberne de optimale rammer til at kunne gennemføre netop de omkostningseffektive grønne investeringer, der er politisk efterspørgsel efter.
Brødtekst

Centraladministrationen har i mange år stået fadder til politiske beslutninger om stadig strammere mål og rammestyring som standardsvaret på at realisere effektiviseringspotentialer.

Det gælder på mange områder i den offentlige sektor og i ingen sektorer har dette eksperiment været gennemført med succes, men har tværtimod medført store skandaler og ekstraregninger til skatteborgerne. 

Også i fjernvarmesektoren, har der været et stærkt ønske fra centraladministrationen om mere og mere statslig styring, hvilket i øvrigt står i skarp modsætning til det fokus, der i mange år har været i erhvervspolitikken.

Her har fokus været på at skabe optimale rammer for de danske erhvervsvirksomheder, så de kan indfri deres strategiske mål. Det har været med til at styrke danske virksomheders konkurrenceevne og eksporten af danske varer og tjenesteydelser.

Nye rammer til grøn omstilling

Tiden er nu kommet til også at skifte fokus i den måde, man fastsætter rammer og reguleringer på forsyningsområdet. Hovedfokus bør fremover være på, hvordan der sikres ens vilkår på tværs af de forskellige forsyningsarter.

Hvordan de sikrer fortsat høj forsyningssikkerhed, og ikke efterlader regningen for vores energiforsyning hos naboen. Og ikke mindst, hvordan man bedst kan give selskaberne de optimale rammebetingelser til at gennemføre alle de grønne investeringer, som skal medvirke til, at vi kan indfri vores ambitioner på klimaområdet. 

Et godt eksempel er Carbon Capture and Storage (CCS). Her kan de forsyningsselskaber, der står for håndteringen af vores ikke genanvendelige affald, yde meget store bidrag til vores klimamålsætninger. I Danmark er vi heldige at have nogle højeffektive affaldsenergianlæg, der omsætter det ikke genanvendelige affald til energi i form af el- og varmeproduktion. Med ny CCS-teknologi kan disse anlæg ikke bare blive CO2-neutrale, men i mange tilfælde også levere CO2 negative bidrag til klimaindsatsen. 

Hvis forsyningsselskaberne skal indfri både egne og politikernes strategiske mål, skal rammebetingelser fremover indrettes til det. 

I forhold til det konkrete eksempel om CCS betyder det, at der nu bør sættes turbo på at få lavet en CCS/CCU/Power-to-X-strategi. Et element i denne strategi må være at undgå energispild, ved at udnytte overskudsvarmen fra PtX-projekter til at varme vores boliger op gennem grøn fjernvarme.

Hvis det skal ske, må reguleringen af overskudsvarmen indrettes til det og tilbyde fleksible og lokale muligheder for prisdannelse. 

Det betyder, at den økonomiske regulering af fjernvarmesektoren bør indrettes til netop at understøtte denne grønne klimadagsorden, i stedet for at understøtte en gammeldags centralistisk og bureaukratisk indtægtsrammeregulering.

Vi har derfor brug for en regulering, der arbejder for den grønne omstilling. En regulering, der arbejder for vores egne og politikernes strategiske mål. En regulering, der giver de selvstændige demokratisk ejede forsyningsselskaber mulighed for fortsat at træffe kloge beslutninger på vegne af deres forbrugere og ejere.