Ny analyse fra Klimarådet: Den tunge transports fremtid er elveje, batterier og brint

Foto : IvanSpasic/Bigstock

Ny analyse fra Klimarådet: Den tunge transports fremtid er elveje, batterier og brint

Regeringen bør droppe incitamenter til kørsel på biogas, som er en blindgyde i den grønne omstilling af de lange lastbilture. Til gengæld bliver der brug for et par store vindmølleparker.
Rejsen mod mindre CO2-udledning i vogmandsbranchen bør hverken ske med biogas, biodiesel, HVO eller kulstofbaserede elektrobrændstoffer i tanken. Sådan lyder det i en analyse fra Klimarådet, som udkommer i dag, og helt utvetydigt ser en eldrevet fremtid for sig i den tunge vejtransport. 
Få fuld adgang til GridTech?
GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.
Prøv GridTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Den tunge vejtransport og klimaet
  • Den samlede transportsektor forventes ifølge Energistyrelsens Klimastatus og fremskrivning 2021 at udlede 11,5 millioner ton CO2 i 2030. 
  • Heraf står den tunge vejgodstransport for 2,2 millioner ton CO2, hvoraf de 0,7 millioner ton CO2 skyldes grænsehandel med diesel, hvor lastbiler tanker i Danmark til brug for kørsel i udlandet. 
  • Dermed forventes lastbilerne kun at udlede 200.000 ton CO2 mindre i 2030 end de gør nu.
  • Det lille fald skyldes, at imens lastbilerne kan blive cirka 30 procent mere energieffektive i 2030, vil lastbiltrafikken forventeligt stige med cirka 14 procent i samme periode.
  • Det er først og fremmest på de korte ture, at batteriteknologi vil kunne levere yderligere reduktioner på 0,07-0,17 millioner tons CO2, hvis der sættes hårdt ind.
  • For godt nok er 40 procent af lastbilerne de mindre, men de står kun for 15 procent af udledningerne.
  • De resterende 85 procent af CO2-udledningerne kommer fra sættevogns- og påhængsvogntog på længere ture, hvor de teknologiske løsninger stadig mangler.