Everfuel vil etablere 19 nye brinttankstationer i Danmark

Foto : Christian Grunert Rantorp

Everfuel vil etablere 19 nye brinttankstationer i Danmark

Dansk brintvirksomhed vil etablere 19 nye brinttankstationer i Danmark, oplyser selskabet.

Der er meget få af dem, de er relativt dyre, og der er meget få steder de kan tanke. Sammenlignet med elbiler er brintbilerne derfor endnu meget eksotiske for den danske forbruger.

Men nu ser det ud til, at brintbilerne bliver lidt nemmere at leve med. Således oplyser det danske selskab Everfuel, at selskabet vil etablere 19 nye, strategisk placerede brinttankstationer i Danmark.

Indtil nu har brintbilister blot haft en håndfuld lokationer at vælge imellem i hele Danmark, blandt andet i Esbjerg, Kolding, Aarhus og Korsør. Everfuel har desuden planer om at åbne en station på Amager i juli måned.

I marts skrev vi, at Everfuel også ville lancere 15 nye stationer i Norge, og Jacob Krogsgaard, direktør og grundlægger af Everfuel, siger da også i en pressemeddelelse, at Everfuel sigter mod at “sælge brint i stor skala for at sikre en grøn omstilling af transporten i Skandinavien”.

Brint fra Hamborg til Oslo

Everfuel vil i alt investere halvanden milliarder euro på at udvikle et netværk af brinttankstationer i Europa inden 2030. Den skandinaviske del af netværket vil i første omgang skulle dække Norge syd for Trondheim, Sverige syd for Stockholm og altså også Danmark.

Netværket er en del af et initiativ, som det politiske korridorsamarbejde ‘String’ er involveret i. Blandt medlemmerne er Hamborg, Slesvig-Holsten, Region Sjælland, Region Hovedstaden, København, Malmø, Region Skåne og Oslo, som arbejder på at etablere og udnytte en trafikal korridor mellem Oslo og Hamborg, blandt via den kommende Femern-forbindelse.

Og her skal der altså også etableres nok infrastruktur til brintkøretøjer, så behovet kan blive dækket fra Hamborg i syd til Oslo i nord.

Typisk er det elbiler, vi refererer til, når vi taler om nulemissionsbiler, men brint bliver således også officielt talt med, når Danmark sætter et mål om en million lav- og nulemissionsbiler inden 2030.

Indtil videre har markedet for brintbiler dog ikke været stort. Blandt undtagelserne er modeller som Honda Clarity, Hyundai Nexo og Toyota Mirai. Sidstnævnte koster en halv million kroner på danske nummerplader.

Brintbiler i København

Københavns Kommune har for snart 10 år siden underskrevet en kontrakt med Hyundai om at levere 15 brintbiler af typen ix35 FCEV, som stadig kan spottes i det københavnske bybillede. Her vil de fleste brintbiler af mærket Toyota sandsynligvis også tilhøre taxaselskabet Drivr, som har flere brintbiler i sin flåde.

Men at det kniber med at få almindelige bilister til at vælge brintbiler kan måske ændre sig en smule nu, hvis der bliver flere steder at fylde dem op. For selvom brintbiler er bekostelige i indkøb, er de således stadig fritaget for registreringsafgift i Danmark, og påfyldningen af brint svarer til at tanke en konventionel bil, mens rækkevidden på en tankfuld er lang: 650 kilometer i en Toyota Mirai. Hvordan brinten så produceres, og om den er værd at satse på i en verden med stadig flere elbiler, er en anden historie.

Netop Toyota fremhæves i pressemeddelelsen fra Everfuel, hvor selskabets direktør Alar Metsson hilser investeringer i infrastruktur til japanernes biler velkommen.

Hvor de første nye stationer skal placeres, vil Everfuel først løfte sløret for senere på året.

Prøv GridTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her