Dansk forskning: Understøttelse af elnettet slider langt mindre på elbilbatterier end tidens gang

Foto : Andreas Thingvad

Dansk forskning: Understøttelse af elnettet slider langt mindre på elbilbatterier end tidens gang

DTU-forskere har over fem år fulgt kapaciteten i elbiler, der bruges til regulering af elnettets frekvens, såkaldt Vehicle-to-Grid (V2G). Konklusionen er klar: Det slider mere på batteriet at tiden går, end de mange små op- og afladninger.
Hvad nu hvis batteriet i din elbil i fremtiden kunne stå og tjene lidt penge til husholdningen, når du ikke lige kørte i den? I en verden, hvor elnettet får tilført mere og mere sol- og vindkraft, er der nemlig brug for en buffer der kan sikre balance mellem forbrug og produktion af el og dermed holde frekvensen stabil på 50 Hz. Det er en opgave som kraftværkerne normalt tager sig af.
Få fuld adgang til GridTech?
GridTech er for professionelle i energibranchen, der har særligt fokus på integrationen mellem energisystemer i omstillingen af infrastrukturen mod et CO2-neutralt og elektrificeret samfund.
Prøv GridTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Opladerstik til elbiler

Alle elbiler kan oplades med AC fra fra nettet ved hjælp af en ensretter inde i bilen. De fleste elbiler kan også oplades med DC, men er er ensretteren er flyttet udenfor bilen og opladningen forbindes direkte til terminalerne på batteriet. Dermed kan bilen oplades med meget højere effekt end hvis laderen i bilen bruges - det bliver ofte kaldt ”hurtigladere”. CHAdeMO var den første DC-ladestandard og stammer fra 2010, hvor en række japanske virksomheder, blandt andet bilproducenterne Nissan, Mitsubishi, Subaru, Toyota og Honda, gik sammen om standarden. I Europa valgte bilproducenterne i stedet at introducere deres egen DC-ladestandard, Combined Charging System (CCS), som næsten alle elbiler solgt i Europa i dag bruger.