P-kældre er ikke klar til elbilerne: Mangler retningslinjer for brandsikring

Foto : Fahroni / Bigstock

P-kældre er ikke klar til elbilerne: Mangler retningslinjer for brandsikring

Placering af elbilsparkeringspladser nær udkørsel samt sprinkleranlæg er ifølge fagfolk den bedste sikring for at mindske konsekvenserne af brand i elbiler i parkeringsanlæg. Men sådan er de færreste parkeringsanlæg indrettet i dag, for retningslinjer på området er ikke eksisterende, og bygherrerne vil ikke bekoste brandsikringstiltag, der ikke er lovbestemte.
Relativt set bryder eldrevne biler ikke oftere i brand end benzin- og dieselbiler. Til gengæld er de en noget vanskeligere størrelse at håndtere for landets beredskaber, når de brænder.
Få fuld adgang til FacilityTech?
FacilityTech er mediet til dig, der arbejder med renovering, drift og vedligehold af bygninger i såvel den offentlige som den private sektor. Vi bringer ny viden om teknologiske løsninger, digitalisering, udbud, standarder og rammebetingelser, og via cases fra ind- og udland sætter vi fokus på de muligheder, udfordringer og løsninger, som du, står over for.
Prøv FacilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Brandfare ved batteridrevne biler

En brand i bilernes lithium-ion-batteri kan udvikle sig til meget kraftfulde brande, idet en brand i et batteriet så at sige kan ‘føde’ sig selv uden tilføring af ilt udefra. Tilmed kan temperaturen komme op omkring de 1.000 grader, ligesom branden uden en slukningsindsats vil kunne brænde i op mod et døgn. 

Derudover frigiver en batteribrand også hydrogenflourid-gas (HF), som ved kontakt med vand danner flussyre, der begge er giftige og ætsende stoffer.

Derfor bruger landets beredskaber også særlige metoder til at håndtere en brand i en el- eller hybridbil, som typisk hejses ned i en specialdesignet slukningscontainer eller får lov til at brænde ud, såfremt biler står i det fri. 

Ifølge Beredskabsstyrelsen er de typiske årsager til brand i batteriet ‘overophedning’, ‘mekanisk deformation’ eller ‘elektrisk kortslutning’, hvor der sker en intern fejl i batteriets celler – eksempelvis ved en overopladning.  

Kilde: Beredskabsstyrelsen.