Kameraer og computer vision skal forhindre dødelige kranulykker
Byggeindustrien er blandt de mest ulykkesramte industrier, som findes. Tre områder skiller sig ud med 90 procent af alle alvorlige ulykker i branchen. Det er tunge løft og kranarbejde, arbejde i højden og arealer, hvor både personer og tunge køretøjer må deles om pladsen, som står for næsten alle ulykker.
Entreprænørselskabet NCC er gået sammen med Luleå Tekniske Universitet, Linköpings Universitet og 'Smart built environment', der et svensk projekt for at fremme digitalisering i byggesektoren, om at bruge AI til at reducere faren ved kranarbejde.
Målet med projektet har været at give kranførere bedre muligheder til at opdage og identificere kritiske situationer. I en rapport om projektet sammenlignes det med bakalarmer og bakkameraer i biler.
Problemer med fugleperspektiv
To kameraer blev placeret på armen på en tårnkran, 20 og 40 meter fra kabinen, hvor kranføreren sidder. Teknikken er dybest set enkel; at bruge kameraer til overvågning og identifikation. I praksis er det dog ikke et let job. Det er ikke let at få kombinationen af kamera og software til at genkende mennesker fra så stor en højde, da det stiller store krav til softwaren. Projektet bruger AI til at identificere mennesker.
FacilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med renovering, drift og vedligehold af bygninger i såvel den offentlige som den private sektor. Få tilsendt tilbud
