Byggebranchens forretningsmodel, hvor det handler om at få opført en bygning så hurtigt og billigt som muligt, hvorefter man haster videre til næste projekt, fører til dårligt indeklima, energispild og utilfredse beboere. Men kun få fremsynede bygherrer har ifølge tidligere erhvervs-phd. Lucile Sarran forstået, at det kan betale sig at investere i at undersøge beboernes tilfredshed, så man kan rette fejl og undgå at gentage dem på de næste projekter.
Byggebranchens forretningsmodel, hvor det handler om at få opført en bygning så hurtigt og billigt som muligt, hvorefter man haster videre til næste projekt, fører til dårligt indeklima, energispild og utilfredse beboere. Men kun få fremsynede bygherrer har ifølge tidligere erhvervs-phd. Lucile Sarran forstået, at det kan betale sig at investere i at undersøge beboernes tilfredshed, så man kan rette fejl og undgå at gentage dem på de næste projekter.

Foto : Privat

Byggeriets hit’n’run-model giver dårligere bygninger og energispild

Undersøger man, hvordan beboerne faktisk oplever deres nybyggede og renoverede boliger, vil man opdage en lang række problemer med indeklima og energispild. Men så længe hverken rådgivere eller entreprenører kan se en forretning i det, vil vi bare gentage fejlene igen og igen.
Undersøgelse på undersøgelse har vist, at energiforbruget i mange nybyggede og nyrenoverede boliger er markant højere end forventet. En del beboere oplever desuden indeklimaproblemer som overophedning og larm og træk fra de tekniske installationer. Men hverken arkitekter, ingeniører eller entreprenører har noget incitament til at sikre, at bygningerne fungerer i praksis.
Få fuld adgang til FacilityTech?
FacilityTech er mediet til dig, der arbejder med renovering, drift og vedligehold af bygninger i såvel den offentlige som den private sektor. Vi bringer ny viden om teknologiske løsninger, digitalisering, udbud, standarder og rammebetingelser, og via cases fra ind- og udland sætter vi fokus på de muligheder, udfordringer og løsninger, som du, står over for.
Prøv FacilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Afslørede problemer med overophedning, tør luft og støj

I Albertslund blev beboerne bedt om at sammeligne deres boliger før og efter renoveringen. 

74 procent synes, at temperaturen var behagelig om vinteren efter renoveringen mod kun 45 procent før.

Før renoveringen oplevede 49 procent, at luftfugtigheden var for høj, mod kun 9 procent efter. 

48 procent oplevede overophedning om sommeren efter renoveringen mod kun 35 procent før.

Desuden var tør luft hyppigt et problem for 27 procent af beboerne efter renoveringen mod kun 12 procent før.

Over 20 procent af beboerne klagede over træk, larm og støv fra ventilationsanlæg.