Byggeeksperter skal undersøge kollapstruede typeskoler

Gistrup Skole Bach Egmose systembyggeri betonelement forplade
Aalborg Kommune opdagede problemerne under renoveringen af Vester Mariendal Skole og undersøgte de øvrige seks skoler, der er bygget med samme system. På to skoler, Gistrup og Klarup, har kommunen valgt at fastgøre facadepladerne for en sikkerheds skyld. På skoler i to etager, som på Gistrup skole, er belastningen på betonelementerne og dermed også sammenstyrtningsfaren størst. Illustration: Kim Nielsen / Aalborg Kommune. Se større version
Bolig- og Planstyrelsen har hyret Build på Aalborg Universitet til at undersøge de tekniske problemer, der er fundet i facaderne på flere bygninger opført af entreprenørfirmaet Bach & Egmose. Men at lokalisere ejerne kan blive en udfordring.
17. august 2021 kl. 05:58
errorÆldre end 30 dage

Et hold byggeeksperter under ledelse af professor John Dalsgaard Sørensen fra Build - institut for byggeri, by og miljø på Aalborg Universitet skal undersøge de fejl, der er set i flere bygninger opført med et byggesystem udviklet af entreprenørfirmaet Bach & Egmose. Det fortæller fagteknisk chef i Bolig- og Planstyrelsen, Charlotte Micheelsen. 

»Når vi bliver opmærksomme på den slags problemer har vi en interesse i at få undersøgt, hvad de drejer sig om: Om det er en generel bygningsrelateret fejl, hvor stor risikoen er, og om der kan være flere bygninger af samme type, end dem, vi kender til på nuværende tidspunkt.«

Kan kollapse

Få fuld adgang til FacilityTech

FacilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med renovering, drift og vedligehold af bygninger i såvel den offentlige som den private sektor. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til FacilityTech
Alt indhold på FacilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.