Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Vi har brug for bias-resistent algoritmisk læring

Algoritmer, Data og Demokrati-projektet skal forene datalogi, samfundsvidenskab og humaniora i udviklingen af ​​nye algoritmiske løsninger til gavn for borgere og samfund, skriver professor i Datalogi ved Københavns Universitet, Christina Lioma, i dette synspunkt.
Synspunkt16. september 2021 kl. 06:00
errorÆldre end 30 dage

Vi mennesker lærer, hvordan man opfører sig, og hvordan man træffer beslutninger i overensstemmelse med vores opdragelse, de værdier og adfærdskodeks, vi lærer derhjemme, i skolen og i samfundet, så vi til sidst udvikler en moralsk rygrad, der styrer vores adfærd.

Algoritmer er maskiner. De har ingen moralsk rygrad. De lærer, hvordan man opfører sig, og hvordan man træffer beslutninger ved at observere adfærd og ved at imitere beslutninger, de ser i data. De »lærer af data«.

At lære af data er målet med Machine Learning, en videnskabelig disciplin inden for datalogi. I mere end et halvt århundrede [3] har forskere flyttet grænserne for, hvad det betyder for en algoritme at lære, hvad der er muligt for algoritmer at lære, og hvor nøjagtigt og hurtigt algoritmer kan lære.

Samtidig har betydelige hardware-fremskridt indenfor processorenheder opskaleret antallet af iterative og kombinatoriske algoritmiske operationer enormt¹, hvilket effektivt øger nøjagtigheden og kompleksiteten af, hvad algoritmer kan lære. Dette har resulteret i den AI-revolution, som vi er vidne til i dag.

To slående teknologiske egenskaber ved denne revolution er:

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.