Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Smæk skoleporten i for tech-giganterne

Når det kommer til edtech, bør vi ikke gå på kompromis med vores fine tradition for offentligt-privat samarbejde for teknologisk udvikling, skriver Henning Mølsted, Redaktionschef på Ingeniøren i Ingeniørens leder.
Synspunkt 16. april kl. 12:53
errorÆldre end 30 dage

Microsoft tablets, Apple iPads og Google Chromebooks har sammen med Googles digitale værktøjskasse til skolebrug, Education, indtaget den danske folkeskole. En rundspørge fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) viser, at mindst 560 danske skoler i dag anvender Google Education. Og det vurderes, at de fleste af disse også har købt Chromebooks med apps, der ligger i skyen.

Udviklingen skyldes i høj grad, at priserne på de bærbare enheder er lave, og de er nemme at anvende for lærerne. Ifølge kommunerne findes der ingen ­konkurrenter, der kan levere den samme funktionalitet til folkeskolen. Men det er åbenlyst, at der følger en anden mere skjult betaling med i form af store udfordringer for børnenes privatlivsbeskyttelse.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Fortsæt din læsning
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Thomas Dreisig Thygesen
21. april kl. 21:51

Indledningen vidner lidt om manglende forståelse af forholdene i grundskolen. De tre store nævnes på devices, men kun Google ift. værktøjskassen. Den eksisterer også for de andre, og de anvendes også. Derudover er der andre tjenester også. Når vi kritiserer og sætter perspektiver i spil, skal vi huske at gøre det ud fra rette grundforståelse af virkeligheden. Udviklingen skyldes ikke kun lave priser på enheder. Den skyldes især et centralt krav om digitalisering med et specifikt fokus. Når det er sagt, så er det vigtigt at få styr på data, og det vil være et godt initiativ, hvis det centrale stiller krav til leverandører, og ligeledes vil det klæde it-virksomheder at vælge en mere offensiv strategi og gå ind i dialogen om, hvad der sker i deres systemer. Jeg oplever ikke, at de er lukkede over for dialog, men der er klart stadig mange ting, som skal være mere gennemsigtige. Smækker vi skoleporten i, skal vi være klar til den store omstillingsopgave, det vil medføre. Det vil ikke ske over et skoleår. Det vil tage mange år. Porten skal smækkes i, hvis det er nødvendigt, men måske skal man lige slå koldt vand i blodet og finde ud af, hvad der er hoved og hale på tingene, og om det kan rettes til, så det kan anvendes i skolerne på ordentlig vis. Om det er et direkte anstød mod ‘den danske model’ for arbejdsdeling mellem det offentlige og det private, når det gælder dansk teknologiudvikling, har jeg ikke viden nok til at kloge mig på, men jeg aner en vis romantisering af danske tech-virksomheder og deres produkter. De er ikke nødvendigvis gennemsyret af vores stolte pædagogiske og didaktiske traditioner... det er nu en gang teknologi ;-) Der findes dem, der fx anvender servere fra Google. Eksemplet med Netcompany vil få det til at risle ned ad ryggen på de fleste skolefolk. Er det et lysende eksempel, så ser fremtiden dyr ud, og oveni er det meget svært at se kvaliteten og afsættet i traditionerne. Og selvom de siger de, holder udmeldingerne onkring servere hos Amazon så vand? Måske kan "den danske model" lade sig gøre, men som nævnt, så kræver det en stor omstilling, og man skal være villig til at der vil være "mangler" på teknologiområdet i en årrække. Lige som man skal være bevidst om, at der kan være områder, der vil være svære at dække. Danmarks it- og medievejlederforening kommer forhåbentlig med i et projekt, hvor vi skal afdække muligheder og udfordringer med open source i grundskolen. Det bliver utrolig spændende. Der er muligheder, men der er bestemt også mange områder, som fortalere for open source og kritikere af de nuværende løsninger tydeligvis ikke kender til, og som er essentielle for den gode undervisning i skolen. Derfor er projektet også vigtigt. Forståelse fremmer udviklingsmuligheder, og den åbner for, at vi snakker om det reelle billede i skolen. Området er svært, og der er utrolig mange nuancer, og det er fantastisk, at der er åbnet for debat og drøftelse af it-landskabet i skolerne i samspil med pædagogik og didaktik. Lad os fortsætte den, så vi får den bedste pakke. Hvem ved... måske en god blanding af open source, danske teknologier og tech-giganter. Det kan være svært at forestille sig et enten eller. Det er lidt nemmere at forestille sig et samspil af de bedste løsninger med rette fokus på elevers data.

Forsiden