I dette holdningsstof udtrykker forfatteren deres personlige holdning om emnet.

SIU - en ny gratis portal for brug af spil i undervisningen

Synspunkt 18. november kl. 06:00

Forskning viser, at spil kan bruges til at fremme faglig motivation og sproglige kompetencer samt udvikle sociale relationer, rumlig forståelse og at kunne se verden fra andre perspektiver (Persico et al., 2017). Læringsudbyttet af spil kan dog variere meget i forhold til at brugen af forskellige analoge og digitale spiltyper, der både omfatter læringsspil, underholdningsspil, gamification og redskaber til selv at designe spil. På samme måde findes der et utal af faglige tilgange til at arbejde med spil på. Lige fra at træne regnearter med et læringsspil i matematik, udvikle fremmedsproglige kompetencer gennem at samarbejde om at afmontere bomber i Keep Talking and Nobody Explodes, lære programmering gennem at kode spil i Scratch til reelle modtagere, og at skrive spilguides i dansk med afsæt i elevers egne favoritspil som The Sims eller Fortnite.

Manglende tid, økonomi og teknik begrænser brug af spil i undervisningen


På trods af læringspotentialerne kan der være markante tidsmæssige, økonomiske og tekniske barrierer ved at hive spil ind i undervisningen. Et positivt læringsudbytte forudsætter først og fremmest en lærer, der kan omsætte spillenes udfordringer i klasserummet til meningsfulde faglige og pædagogiske udfordringer. Dertil kommer, at der er enorm forskel på kompleksiteten i forskellige spil og dermed også på kravene til lærerens spilkompetence. Tænk fx. på spændet mellem at afvikle en simpel quiz med Kahoot og lede et esport valghold af Counter-Strike spillere. Selvom både forskere, virksomheder og undervisere i årtier har interesseret sig for og udviklet brugen af spil til undervisning, gør den store variation af spil det ofte uoverskueligt for lærere at finde frem til gode eksempler på spilforløb. Den manglende synlighed hænger også sammen med, at der ikke findes nogen institution eller organisation, der repræsenterer bredden af spiltyper og faglige koblinger. Er man på udkig efter spilforløb, skal man derfor ofte på jagt hos både interesseorganisationer, forlag og spilvirksomheder. 

Sociale mediers korttidshukommelse 

Lærere har nem adgang til inspiration via sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram, hvor de kan følge de seneste påfund af toneangivende undervisere. Desværre lider de sociale medier af korttidshukommelse og giver kun begrænsede muligheder for at arkivere og filtrere undervisningsmaterialer. Samtidig findes der en uhyre mængde af gennemarbejdede digitale forløb på forskellige fagportaler og læringsplatforme. Disse tilbud er imidlertid ikke gratis og giver ofte begrænsede muligheder for at undervisere kan dele deres erfaringer. På den måde mangler der i høj grad fora, hvor praktikere, forskere, virksomheder og studerende har mulighed for at finde og dele forløb såvel som konkrete erfaringer med brug af spil i undervisningen. Vel at mærke gratis fora, som alle har adgang og kan bidrage til. 

Spil I Undervisningen

For at hjælpe lærere til at finde rundt i den voksende skov af spilforløb har Aalborg Universitet sammen med KMD/UVdata lanceret en gratis portal for brug af Spil I Undervisningen (SIU). Portalen er udviklet som en del af forskningsprojektet GBL21 (Game-Based Learning in the 21st Century), der er finansieret af InnovationsFonden. På portalen findes eksempler på spilforløb til brug i undervisningen. Denne samling vil vokse efterhånden som flere bidrager med forløb. Uanset om man er forsker, lærer, konsulent eller virksomhed kan man nemlig oprette sig som bruger og udgive spilforløb, der kategoriseres i forhold til fag, klassetrin og spiltype. Derudover rummer SIU også en blog og et forum, hvor interesserede brugere kan opsøge og dele erfaringer med brug af spil i undervisningen. 

Styrk de faglige online fællesskaber

Det er mit håb, at SIU dermed ikke bare kan inspirere og hjælpe lærere til at bruge spil i undervisningen, men også bane vejen for, at der fremadrettet kan udvikles flere nye typer af online faglige fællesskaber, hvor der kan deles erfaringer og digitale læringsressourcer.


Læs mere om GBL21 her: gbl21.aau.dk

SIU portalen

Portalen findes her: siu.aau.dk

SIU portalen lanceres torsdag d. 18.11 på det gratis seminar “På sporet af det gode læringsspil”, der afholdes på Aalborg Universitet (København). Tilmelding til seminaret kan ske her. https://edutech.nemtilmeld.dk/

 

Systematic Review and Methodological Framework.

Persico, D., Bailey, C., Buijtenweg, T., Dagnino, F., Earp, J., Haggis, M., Manganello, F., Passarelli, M., Perrotta, C., Pozzi, F. (2017).

Gaming Horizons Deliverable D2.1, retrieved from https://www.gaminghorizons.eu/deliverables/

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden
Uproduktiv investering i læremidler

Uproduktiv investering i læremidler

Ressourcerne til indkøb er få, og derfor skal lærerne inddrages mere i processen for at undgå unødvendige køb. Det skriver Lars Juul Jensen, sekretariatschef for Brancheforeningen for Undervisningsmidler (BFU), i dette synspunkt.
Synspunkt af Lars Juul Jensen
Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

En undersøgelse om brugen af IT i undervisningen på danske skoler viser, at lærerne bruger digitale værktøjer i højere grad end før coronaepidemien.
Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Onlinestuderende spørger mere til undervisningen end dem, der er fysisk til stede, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Seneste debat

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Brancheforeningen Plastindustrien har lanceret læringsspillet ’Tjek på plast’, der skal fungere som samtalestarter i undervisningen i grundskolen og gymnasiet. Eleverne opfordres gennem det digitale spil til at komme med forslag til, hvordan plast i fremtiden bedre kan anvendes.
EU-Kommissionen lancerer nyt værktøj til at digitalisere erhvervsskoler og -virksomheder

EU-Kommissionen lancerer nyt værktøj til at digitalisere erhvervsskoler og -virksomheder

Europa-Kommissionen har netop lanceret et gratis onlineværktøj for at hjælpe erhvervsuddannelser og -virksomheder med at få mest muligt ud af digitale teknologier og øge elevernes færdigheder.
 

Læremiddelstyret undervisning - eller lærerens kvalificerede valg og fravalg?

»Føler lærere i grundskolen sig klædt på til at forholde sig kvalificeret og kritisk til de digitale læremidler, de får stillet til rådighed? Og hvad der skal til for at forløse eller udfordre læremidlernes potentiale for god, meningsfuld og tidssvarende undervisning?« spørger lærer og konsulent i it-didaktik, Karin Dyrendom, i dette synspunkt.
Synspunkt af Karin Dyrendom