Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvordan får vi Teknologiforståelse ind som fag i folkeskolen?

Af Mette Lundberg7. september kl. 05:007
Mette Lundberg
Illustration: IT Branchen.
Regeringen har med Danmarks digitaliseringsstrategi lagt op til at indføre teknologi som faglighed i folkeskolen. Dog mangler der en konkret model for, hvordan det skal ske, hvilket nu skal aftales mellem partierne.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

At få teknologiforståelse ind som faglighed i folkeskolen er ikke noget, man bare gør fra den ene dag fra den anden. 

Det kræver ikke bare midler, tid samt et kompetenceløft af både lærere og ledelse, men også en grundlæggende diskussion om, hvordan fagligheden skal indgå i undervisningen.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech skriver til professionelle, der arbejder med digitale- og teknologiske uddannelsesløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til EduTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
10. september kl. 14:05

Undervisning i teknologiforståelse forudsætter en forståelse af begrebet teknologi: Teknologi er teknik baseret på grundlæggende naturvidenskabelige principper, hvorimod håndværk er baseret på tradition og erfaring. Undervisning i teknologiforståelse er derfor ganske simpel: man skal undervise i naturvidenskabens grundlæggende principper. Disse ændrer sig ikke fra år til år. Jurister og økonomer har uheldigvis fået den opfattelse, at der ikke findes filosofiske argumenter for atomets eksistens. Dette var korrekt før år 1900, men alt ændrede sig med opdagelsen af elektronen og energi-kvantet omkring år 1900. Den elektriske elementarladning medfører, at tiden har en retning fra fortid mod fremtid, aldrig omvendt. Der findes en første sag: på tysk ur-sag på dansk årsag. Tiden forløber aldrig i ring som i visse sci-fi film. En accelereret elektron mister energi ved udsendelse af elektro-magnetisk stråling. To sorte huller i kredsløb om hinanden udsender gravitationsstråling, så de smelter sammen. Dette er igen et udtryk for, at tiden altid bevæger sig fra fortid mod fremtid. Verden er ikke cyklisk og reversibel. Fodnote: gælder for den klassiske virkelighed.

3
8. september kl. 16:04

Start med "om" og "hvad", før man begynder på "hvordan".

4
8. september kl. 16:18

Uha dada - det vil jo lede til at at politikere og ed-tech-fortalerne skal forholde sig filosofisk til tingene - er det ikke for meget forlangt?

5
8. september kl. 20:02

skal forholde sig filosofisk til tingene

Det vil jeg da gerne undervise dem i. Så kan de også lære at stoppe strømper (det er ikke så fjernt fra at rette visse programmer).

2
8. september kl. 15:39

Det er næppe nødvendigt at lære børnene at bruge teknologi. Det mestrer de sikkert bedre end deres lærere. Så undervisning bør fokusere på tre andre aspekter:

  1. Sikkerhed og privatliv.
  2. Forståelse af data og repræsentation af data (f.eks. billeddata). Herunder begrænsninger i komprimering af data -- både lossless og lossy.
  3. Forståelse for programmering fra problemformulering over analyse og kodning til afprøvning og vurdering af resultatet.

Punkt 3 skal ikke nødvendigvis bruge et stort og kraftigt programmeringssprog. Jo mindre, jo bedre, faktisk -- man lærer mere af at bruge et sprog med få og enkle faciliteter, som man selv skal kombinere for at få mere kompliceret funktionalitet.

6
9. september kl. 07:08

så enig. jeg har i tre år arbejdet sammenmed CFU - finansieret af LB Forsikring - for at få dataforståelse ind i teknologiforståelsen ved at undervise skolelærere. det hele ligger her dataforståelse.dk

1
8. september kl. 12:22

Et meget snævert syn på teknologiforståelse. At sætte lighedstegn mellem digitalt og teknologi er meget snæversyne. Snakker vi om teknologier eller om digitale teknologier? Der er en del mekaniske teknologier som ville være ganske sunde for folk at få en del mere forståelse for som intet har med digitale dimser at gøre. Desuden at tage det som som et fag oven i alt det andet som skolen skal kommer næppe til at fungere, hvad skal skolen så også undervise i? Diskussionen om alt det ekstra, vil kalde det almindelige færdigheder som du bør lære hjemmefra, er gammel og der er ikke grænser for hvad folk gennem tiden har ville læsse over på skolen, så start med at finde ud af hvad skolen kerneopgave er og derefter hvordan ( hvis) et nyt fag kan understøtte dette. Bare at kræve et nyt fag og bygge det det op giver ingen mening.