I dette holdningsstof udtrykker forfatteren deres personlige holdning om emnet.

Fremtidens læringsmiljø – er mikrolæring løsningen, når tiden er knap?

Vi bombarderes 24/7 med input fra et morads af kanaler. Der skal sorteres og prioriteres for at følge med. Tiden er knap og vores evne til at koncentrere os udfordret. Det er vilkår, der stiller krav til fremtidens læringsmiljø, – og er en af mange grunde til at konceptet mikrolæring vinder frem, skriver CEO i Key2Know, Bo Sejer Frandsen, i dette synspunkt.
Synspunkt 4. november kl. 06:00

Med mikrolæring er det muligt at indpasse læring i en travl hverdag. Du vælger tid, sted og device, som det passer dig. Digital læring i små bidder er her, der og alle vegne, – og af gode grunde.

Spørgsmålet er, om det styrker fremtidens læringsmiljø at satse på »learning as to go«? Lad os se nærmere på konceptet.

Mikrolæring, en art ”learning to go”

Mikrolæring er små digitale læringsbidder, der er lette at tilgå, lette at fordøje og kan tages af mange.

Fordelene er til at få øje på – læring kommer til os

Når tiden er knap, men kravet til udvikling er stigende, er det nærliggende at tænke i korte og fleksible løsninger. Vi klemmer lidt læring ind i en travl hverdag – hvor læring i små bidder er mulig og mere effektiv end at spørge kollegaen.

For de uddannelsesansvarlige er der også fordele. I det digitale læringsunivers rækker vi ud til mange flere. Vi er ikke begrænset af tid og sted. Små læringsbidder er mere overkommelige at udvikle end store. Læring bliver tilgængeligt globalt og deltagerne en art ”hverdagskursister”, der ubemærket blender læring ind.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden
Uproduktiv investering i læremidler

Uproduktiv investering i læremidler

Ressourcerne til indkøb er få, og derfor skal lærerne inddrages mere i processen for at undgå unødvendige køb. Det skriver Lars Juul Jensen, sekretariatschef for Brancheforeningen for Undervisningsmidler (BFU), i dette synspunkt.
Synspunkt af Lars Juul Jensen
Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

En undersøgelse om brugen af IT i undervisningen på danske skoler viser, at lærerne bruger digitale værktøjer i højere grad end før coronaepidemien.
Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Onlinestuderende spørger mere til undervisningen end dem, der er fysisk til stede, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Seneste debat

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Brancheforeningen Plastindustrien har lanceret læringsspillet ’Tjek på plast’, der skal fungere som samtalestarter i undervisningen i grundskolen og gymnasiet. Eleverne opfordres gennem det digitale spil til at komme med forslag til, hvordan plast i fremtiden bedre kan anvendes.
EU-Kommissionen lancerer nyt værktøj til at digitalisere erhvervsskoler og -virksomheder

EU-Kommissionen lancerer nyt værktøj til at digitalisere erhvervsskoler og -virksomheder

Europa-Kommissionen har netop lanceret et gratis onlineværktøj for at hjælpe erhvervsuddannelser og -virksomheder med at få mest muligt ud af digitale teknologier og øge elevernes færdigheder.
 

Læremiddelstyret undervisning - eller lærerens kvalificerede valg og fravalg?

»Føler lærere i grundskolen sig klædt på til at forholde sig kvalificeret og kritisk til de digitale læremidler, de får stillet til rådighed? Og hvad der skal til for at forløse eller udfordre læremidlernes potentiale for god, meningsfuld og tidssvarende undervisning?« spørger lærer og konsulent i it-didaktik, Karin Dyrendom, i dette synspunkt.
Synspunkt af Karin Dyrendom