Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Det offentliges næste digitale kvantespring kræver mere it-forskning og samarbejde med universiteterne

Computerarbejde
Illustration: Bigstock. Se større version
It-forskningen skal opprioriteres – både i det offentlige og private – ved blandt andet at stille flere forskningsmidler til rådighed, uddanne flere it-specialister og i endnu højere grad sammenkoble it-forskning og almen forskning, skriver Thomas Riisgaard Hansen, der er direktør for Nationalt Forskningscenter for Digitale Teknologier i DIREC, i dette synspunkt.
Synspunkt1. december 2021 kl. 18:55
errorÆldre end 30 dage

Vi er rigtig langt fremme med digitaliseringen i Danmark, men der er stadigvæk et kæmpe potentiale, som vi kan tappe ind i. It kan benyttes til at løse flere af de store samfundsudfordringer. Men der er brug for en bred indsats på it-området, hvis Danmark skal indfri potentialet. It-forskningen skal opprioriteres – både i det offentlige og private – ved blandt andet at stille flere forskningsmidler til rådighed, uddanne flere it-specialister samt i endnu højere grad koble it-forskning og almen forskning.

For at udnytte potentialet med digitale teknologier har vi brug for en mere avanceret brug af data. Vi er relativt langt med digitale selvbetjeningsløsninger i det offentlige, men hvis vi skal tage det næste skridt i digitaliseringen, skal vi have noget mere intelligens ind og udvikle nye typer løsninger.

Her er det oplagt at se på, hvordan vi kan bruge den enorme mængde offentlige data inden for maskinlæring og cyber-fysiske systemer for at komme til det næste niveau af digitalisering. Hele AI-området, som er blevet modnet de seneste 5-10 år, kan hjælpe med at gøre tingene mere effektive. Det kan være alt fra, at det bliver lettere at finde folk, der snyder i skat, til at det bliver lettere at diagnosticere de syge.

Det kan hjælpe med at gøre sagsbehandlingen hurtigere i kommunerne og hjælpe med at forudsige oversvømmelser.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.