I dette holdningsstof udtrykker forfatteren deres personlige holdning om emnet.

Bekæmp eksamensangst med Virtual Reality

Uddannelsesinstitutionerne er eksperter i at hjælpe elever og studerende med at få viden ind i hovedet. Men det er vigtigt, at vi får gjort træning i mundtlighed til en obligatorisk og naturlig del af underviserens værktøjskasse, så de studerende gennem erfaring kan opnå mod og kompetence til at dele ud af deres vigtige viden på bedst mulig vis. Det kan gøres gennem Virtual Reality, skriver CEO og Founder af StudyMind, Anna Stelvig, i dette synspunkt.
Synspunkt 7. oktober kl. 06:00
errorÆldre end 30 dage

Du lærer ikke at svømme ved at læse en bog om svømning. Det kræver flere timers træning i bassinet i svømmehallen. Et tag af gangen og lige pludselig kan du holde dig oven vande uden at drukne. 

Det samme kan man sige om præsentationer og deling af viden. Det er ikke noget, du bare er født god til eller lærer, fordi du har læst en bog. Det kræver faktisk træning at kunne håndtere presset og præsentere sin viden på en god måde til eksamen, jobinterviewet eller når der skal holdes oplæg.

Hvis du vil opnå noget her i tilværelsen, skal du kunne præstere og dele viden på rette tid og sted. Derfor er det vigtigt, at vi får gjort træning i mundtlighed til en obligatorisk og naturlig del af underviserens værktøjskasse, så elever og studerende gennem erfaring kan opnå mod og kompetence til at dele ud af deres viden på bedst mulig vis.

 

Fagligt fokus med mental sidegevinst. 

Derfor har vi hos StudyMind udviklet en app, hvor studerende kan træne eksamener, oplæg eller lærepladssamtalen i Virtual Reality direkte på deres smartphone eller med en VR-brille. 

Hjemme hos dem selv i trygge rammer kan de øve deres præsentation, og de spørgsmål man kan møde til f.eks. eksamen eller til lærepladssamtalen. Spørgsmålene bliver stillet af en avatar, og de er udviklet af uddannelserne selv, så træningen bliver så relevant som overhovedet muligt. 

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Fortsæt din læsning
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden
Uproduktiv investering i læremidler

Uproduktiv investering i læremidler

Ressourcerne til indkøb er få, og derfor skal lærerne inddrages mere i processen for at undgå unødvendige køb. Det skriver Lars Juul Jensen, sekretariatschef for Brancheforeningen for Undervisningsmidler (BFU), i dette synspunkt.
Synspunkt af Lars Juul Jensen
Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

En undersøgelse om brugen af IT i undervisningen på danske skoler viser, at lærerne bruger digitale værktøjer i højere grad end før coronaepidemien.
Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Onlinestuderende spørger mere til undervisningen end dem, der er fysisk til stede, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.

Seneste debat

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Brancheforeningen Plastindustrien har lanceret læringsspillet ’Tjek på plast’, der skal fungere som samtalestarter i undervisningen i grundskolen og gymnasiet. Eleverne opfordres gennem det digitale spil til at komme med forslag til, hvordan plast i fremtiden bedre kan anvendes.
EU-Kommissionen lancerer nyt værktøj til at digitalisere erhvervsskoler og -virksomheder

EU-Kommissionen lancerer nyt værktøj til at digitalisere erhvervsskoler og -virksomheder

Europa-Kommissionen har netop lanceret et gratis onlineværktøj for at hjælpe erhvervsuddannelser og -virksomheder med at få mest muligt ud af digitale teknologier og øge elevernes færdigheder.
 

Læremiddelstyret undervisning - eller lærerens kvalificerede valg og fravalg?

»Føler lærere i grundskolen sig klædt på til at forholde sig kvalificeret og kritisk til de digitale læremidler, de får stillet til rådighed? Og hvad der skal til for at forløse eller udfordre læremidlernes potentiale for god, meningsfuld og tidssvarende undervisning?« spørger lærer og konsulent i it-didaktik, Karin Dyrendom, i dette synspunkt.
Synspunkt af Karin Dyrendom