Udvikler om fremtiden for læringsteknologier: »Vi skal stoppe skyttegravskrigen imellem digital læring versus lærer«

Ulrik Juul Christensen
Illustration: Foto: Caroline Juul Ellervik. Se større version
Efterspørgslen på digital læringsteknologi er eksploderet under corona. Men direktør for tech-virksomheden Area9 Lyceum savner en samlet digital infrastruktur i uddannelsesverdenen.
Interview15. april 2021 kl. 06:20
errorÆldre end 30 dage

Nedlukningerne af uddannelsesinstitutionerne under corona har tvunget elever, undervisere og skoleledere til at tænke over, hvilken rolle digitale læremidler og -teknologier kan spille i undervisningen. Men det har også fået udviklere af teknologiske uddannelsesløsninger til at tænke over, hvordan de på nye måder kan bidrage til fremtidens forhold mellem teknologi og læring. 

»Det er en unik chance for at få en diskussion om, hvilke digitale værktøjer der kan bruges i undervisningen og hvordan. Én ting er sikker, vi har ikke lyst til en verden, der er ren digital. Men vi skal være parate til at se en blandet undervisning med både digitale værktøjer og analog undervisning med fysisk samvær.«

Det forklarer Ulrik Juul Christesen, som er adm. direktør for den dansk-amerikanske tech-virksomhed Area9 Lyceum, over videochat-tjenesten Zoom, da EduTech taler ham fra sit kontor i USA. Area9 Lyceum udvikler blandt andet værktøjer til e-læring i særligt Europa og USA, herunder adaptive læringsteknologier, der løbende tilpasser sig den enkeltes behov. Derudover arbejder de med folkeskoler, gymnasier og videregående uddannelser i hele verden, hvor Area9 Lyceum leverer infrastrukturen til deres produkter og skoler.

EduTech har interviewet Ulrik Juul Christensen om, hvilke tendenser han ser for udviklingen og mulighederne for læringsteknologier i kølvandet på nedlukningerne af uddannelsesinstitutioner som følge af coronapandemien. 

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Thomas Dreisig Thygesen
16. april 2021 kl. 08:22

Der er gode pointer i artiklen, men jeg er lidt i tvivl om, hvor han får sit billede af teknologi i uddannelsesverdenen fra. For øvrigt - one size doesn't fit all. BPI - brugerportalsinitiativet har været forsøgt, men det er mere eller mindre kulsejlet. Pointen om differentiering er oplagt, og det er vigtigt, at den stadig tager afsæt i den danske tradition og har fokus på at styrke samarbejde.