Uddannelses- og erhvervsaktører i kor: Vi er trætte af at vente på konkrete planer for teknologiforståelse

Børn kodning
Illustration: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
Mens regeringen diskuterer, hvorvidt teknologiforståelse skal sættes på skoleskemaet, efterlyser aktører fra uddannelsessystemet og erhvervslivet, at man ikke alene får sat gang i konkrete planer for området, men også er villig til at tænke større end et enkelt fag i folkeskolen.
16. juni kl. 05:55

Debatten omkring teknologiforståelsesfaget eller teknologiforståelsesfagligheden, hvis man foretrækker den terminologi, ser ud til at komme til at vare et godt stykke tid endnu.

Endnu er der nemlig ikke truffet nogen afgørelse om, hvad der egentlig skal ske med konceptet, og beslutningen ser heller ikke ud til at være lige på trapperne. Som Edutech kunne skrive for nylig, varierer tidshorisonten fra inden udgangen af 2022 til et ikke nærmere defineret tidspunkt, alt efter hvem man spørger. 

Fra en række aktører inden for uddannelse og erhvervslivet er beskeden dog klar. Man er klar, mere end klar. Flere af dem mener endda, at de scenarier, man allerede har arbejdet med for teknologiforståelse i folkeskolen, er ved ikke at være nok, og at man skal tænke større endnu. 

En af kritikerne er Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation hos interesseorganisationen IT Branchen, som mildest talt er utålmodig med den politiske proces omkring teknologiforståelse, en faglighed som organisationen har bakket op om i flere år. 

Få fuld adgang til EduTech

EduTech skriver til professionelle, der arbejder med digitale- og teknologiske uddannelsesløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger