Teknologiforståelse bliver nævnt med kun ét ord i reform af læreruddannelsen – hvad skal man lægge i det?

22. september kl. 05:032
robotolaboratorie i folkeskolen
Hvad teknologiforståelse dækker over i den nye læreruddannelsesreform er endnu uvist. Illustration: HalfPoint | Bigstock.
Den nye læreruddannelsesreform har for første gang inddraget begrebet teknologiforståelse, men hvad det mere præcist betyder er ikke specificeret. Det skaber både bekymring og optimisme alt efter, hvem man spørger.

Som man kan læse i andre medier, er der flere elementer af den nye læreruddannelsesreform, der er blevet taget vel i mod. Især er det øgede fokus på praktik og sikringen af en god overgang fra lærerstudie til lærerjobbet blevet taget vel imod.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech skriver til professionelle, der arbejder med digitale- og teknologiske uddannelsesløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til EduTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. september kl. 13:30

For en udenforstående virker det enormt mærkeligt, at 'teknologiforståelse' skulle være et fag og en faglighed. Er det ikke stadigvæk matematik og fysik, der driver teknologien? Sammen med teknologernes evne til at tale og forstå samme sprog i kulturel kontekst? Mens de rører sig og spiser og drikker sundt? Teknologiforståelse lyder som det fag, jeg havde i grundskolen, der hed Orientering. Så havde man sagt en hel masse uden at sige noget.

2
23. september kl. 12:16

Hej Thomas.

Der findes ikke en endelig version af teknologiforståelsesfaget, da der ikke er vedtaget noget politisk endnu, men under den forsøgsordning, der har været udført i folkeskolerne, skulle eleverne undervises under følgende kompetenceområder: Digital myndiggørelse, digital design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne - mere info kan ses her: https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/formaal?b=t5-t34