Sverige har knækket koden til at uddanne spiludviklere, mens Danmark halter efter

Carly and the Reaperman
Illustration: Odd Raven Studios.
Det svenske uddannelsessystem har i to årtier været et arnested for talentfulde spiludviklere og været medvirkende til den tocifrede milliardindustri. I Danmark er uddannelserne til stede, men vakler mellem mængden af teori og praksis, vurderer ekspert.
30. marts kl. 22:28
errorÆldre end 30 dage

»Jeg vil hellere ansætte en selvlært medarbejder end en, der har en uddannelse.«

Efter lidt betænkningstid griner Michael Cruseman og trækker i land.

»Ok, det er måske ikke helt sandt. Men hvis du har lært dig selv at kode eller lave musik til spil, viser du mig, at du er passioneret om det, du laver. Og passion er altafgørende, når man skal lave spil.«

Sammen med sin kammerat grundlagde Michael Cruseman i 2016 det lille studie Odd Raven Studios, der i 2018 udgav sit eneste spil, Carly and the Reaperman, der samme år vandt prisen ’People’s choice award’ ved spilfestivalen Indiecade.

»Siden jeg første gang spillede et spil som barn, har jeg vidst, at jeg ville lave spil. Men i 90’erne var der ingen uddannelser, der handlede om spiludvikling, så jeg lærte mig selv at designe spil,« fortæller han.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
25. marts kl. 23:21

Jeg vil også gøre opmærksom på at man i artiklen helt overser universitetsuddannelsen Medialogi, der kan læses på Aalborg Universitet i København og Aalborg. Uddannelsen er praksisorienteret, fordi AAU arbejder efter Problem Based Learning modellen, og her laver de studerende spil med Blender og i Unity allerede på første semester. Derefter kan de på hvert af de følgende 5 bachelor semestre - hvis de vil gå spilvejen - bruge halvdelen af deres studietid på at designe, udvikle og teste spil hands-on inden for forskellige semestertemaer (halvdelen af studiet indeholder kurser (incl 3D modellering+animation, lyd, user/playtesting, VR, AR & XR, spil teori, design og implemenering osv , mens den anden halvdel omfatter de problem-baserede semesterprojekter, hvor der SKAL programmeres, designes og testes i flere iterationer) På kandidatuddannelsen Medialogy kan man så fortsætte med at udvikle spil i semesterprojekterne, mens man følger kurser i f.eks. real-time grafik, interaktiv historiefortælling, XR, game R&D og andre fag, hvorefter man så kan vælge at gå DADIU vejen (se ovenfor) eller tage et praktikforløb i en spilvirksomhed og så endelig skrive speciale om et spil man udvikler alene eller med andre på det sidste semester. Så spilvirksomheder, der ansætter Medialoger får faktisk medarbejdere, der allerede har op til 5 års erfaring i praktisk spiludvikling incl hands-on viden om de nyeste medieteknologier, game engines, spilteorier, og oven i hatten ved de hvordan man tester og evaluerer alle typer interaktive oplevelser og naturligvis spil. Listen med succesfulde danske spilfirmaer, som har Medialoger ansat er lang - og mange danske spilfirmaer er grundlagt af Medialoger (Se f.eks. historien om firmaet Invisible Walls i Version2 fra sidste uge)

3
25. marts kl. 23:33

Jeg tror man skulle ændre navnet på uddannelsen. Man skal grave lidt for at finde ud af at medialogi kan være spil uddannelse. Blive ved med at lave alle de fede events på AAU så ingen er i tvivl om hvad uddannelsen byder på.

1
25. marts kl. 14:44

Jeg synes artiklen overser, at der i Danmark er en tværfaglig spiludviklingsuddannelse hvor stort set alle de danske spiludviklings uddannelser sender deres elever til at arbejde på tværs af discipliner i et halvt år. Det hedder DADIU, og næsten alle de ansatte i den spiludviklingsvirksomhed, jeg er medstifter af, har taget forløbet som del af deres uddannelse - inklusiv mig selv. Et af spillene som blev udviklet i 2020 er sågar nyligt nomineret til den prestigefyldte IGF award.