Prisstigninger på Unilogin bliver droppet efter protester fra forlag og organisationer 

Pernille Rosenkrantz Theil
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har oplyst, at man har sløjfet indførslen af den nye prismodel for brugen af Unilogin, som igennem de seneste ugers tid har fået forlag og brancheorganisationer op i det røde felt. Illustration: Les Kaner. Se større version
En varslet prisstigning på Unilogin, som for nogle producenter ville betyde mere end en tidobling af den årlige pris, er blevet trukket tilbage efter massive protester fra producenter af digitale undervisningsmaterialer.
8. december 2021 kl. 16:30
errorÆldre end 30 dage

Frustrationerne har nærmest ingen ende ville tage hos danske producenter af digitalt undervisningsmateriale samt de organisationer, som repræsenterer dem, efter det blev annonceret, at det i det nye år ville komme til at koste langt mere at bruge Unilogin. 

Unilogin, som har til formål at ensrette login til flere digitale undervisningsløsninger, bliver nemlig af mange anset som essentiel infrastruktur, fordi langt de fleste kommuner kræver, at leverandørerne bruger løsningen.  

Derfor har industrien sat hårdt mod hårdt, og flere selskaber har varslet, at man ville blive nødt til at droppe brugen af Unilogin, hvis prisstigningerne gik igennem, ligesom man har advaret om, at de forlag, som blev på loginløsningen, efter al sandsynlighed ville hæve priserne som resultat.  

Og nu lader det altså til, at der er blevet lyttet. I hvert fald oplyser børne- og undervisningsministeriet, at man trækker i land med hensyn til den nye prismodel. 

»Regeringen ønsker ikke, at Unilogin skal være dyrere at anvende for udbydere af undervisningsmateriale og annullerer derfor de varslede prisstigninger. Vi har lyttet til input fra sektoren og bekymringerne om de utilsigtede konsekvenser, der kan følge af merbetalingen,« lyder det fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz Theil i en email til Edutech. 

Især lader det til at have gjort indtryk, at virksomhederne, der producerer undervisningsmaterialet, havde kig på eksempelvis Google eller Microsoft som alternativer til den danske loginløsning. 

»Det er centralt for regeringen at fastholde og udbygge Unilogin som et stærkt fundament for skolens digitale virke. Det vil vi ikke overlade til techgiganterne, og vi ser derfor på, hvordan vi kan løse udfordringen med stigende udgifter til driften,« siger ministeren. 

Den nye prismodel var blevet sat i søen af Styrelsen for IT og Læring, STIL, for at finansiere den modernisering, som man havde gennemført for Unilogin. Altså skulle der fremover inddrives 10 mio. kr. årligt fra tjenesteudbyderne i stedet for de tidligere omkring 2,5 mio. kr. 

I praksis betød det for eksempel for en leverandør i mellemlejet med 4000-8000 brugere, at deres årlige udgift for Unilogin ville vokse fra lige omkring 10.000 kr. til 102.000 kr. Altså omkring en tidobling af prisen. 

Håber på bedre dialog i fremtiden

Ikke overraskende ser man i branchen for undervisningsmaterialer beslutningen som en stor triumf, efter man igennem de seneste par uger har forsøgt at lægge pres på både STIL og Børne- og Undervisningsministeriet for at få dem til at omgøre beslutningen. 

Hos Edtech Denmark, der er en interesseorganisation, som repræsenterer både virksomheder og kunder på området, er adm. direktør Esben Trier lettet.  

»Vi er meget glade for at ministeren har lyttet til sektoren og til virksomhederne, fordi det ville have haft katastrofale konsekvenser og utilsigtede konsekvenser, hvis de her gebyrændringer var blevet ændret. Så det er en virkelig positiv overraskelse,« siger han efter de seneste par ugers tovtrækkeri overraskende er endt ud i en ændring. 

Han tilskriver blandt andet ministeriet og STIL’s holdningsskift de konsekvensanalyser som Edtech Denmark og andre aktører på området har fremlagt for ministeriet. Eksempelvis, at det ville betyde færre virksomheder og dermed også færre uddannelsesmaterialer at vælge mellem, fordi mange af de små virksomheder ikke vil kunne klare prisstigningen. 

»Jeg håber på, at man vil tage sektoren på råd, og det gælder virksomhederne såvel som uddannelsesstederne og kommunerne, inden at man en anden gang prøver at lave så drastiske ændringer i pris eller rammevilkårene,« siger Esben Trier. 

Mere hård i vendingerne er Søren Grønbech, som står i spidsen for den lille virksomhed Build a World, der var en af dem, der ville blive ramt af prisstigningerne. Han mener, at STIL’s beslutning om at indføre den nye prismodel har givet tilliden til styrelsen et knæk. 

»Jeg synes hele den her proces har været virkelig bekymrende, og det er den stadig, for hvis det her kan ske en gang, så kan det jo ske igen. Det er de samme mennesker, som sidder derinde,« siger han. 

Særligt er han utilfreds med niveauet af transparens i hele beslutningsprocessen fra både STIL og ministeriets side. 

»Der har været skiftende udmeldinger hele tiden. I går skrev STIL, at de ikke kunne gøre noget, og forleden dag skrev ministeren også ud, at prismodellen er som den skal være, men to dage efter er det modsatte. Det er helt hat og briller,« siger Søren Grønbech, og opfordrer derfor til, at STIL bør ses efter i sømmene for om styrelsen eventuelt trænger til en større justering.  

Bør findes i finansloven

I den korte udtalelse fra børne- og uddannelsesminister Pernille Rosenkrantz-Theil fremgår det ikke, hvorvidt man på sigt vil overveje en anden prismodel, eller om man blot vil holde fast i den eksisterende model. 

Fra Edtech Denmark er ønsket til ministeriet og styrelsen er ønsket meget klart, at man holder fast i den eksisterende prismodel for Unilogin, som altså vil ligge på omkring 7500-15.000 om året. 

Vi håber på, at det her også fremover betyder, at den øgede udgift bliver fundet via finansloven, så det ikke bliver pålagt at virksomhederne, uddannelsesinstitutionerne og kommunerne," siger Esben Trier. 

Den nye prismodel skulle efter planen gælde fra 1. april i det nye år og den første faktura trække i august 2022.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.