Politisk stilhed omkring teknologiforståelse får forsøgsskoler til at springe fra: Vi mangler afklaring

børn i teknologiforståelse
Illustration: Nina Hili | Bigstock.
Med udsigten til at skulle starte endnu et skoleår uden nogen beslutning fra Børne- og Undervisningsministeriet omkring teknologiforståelse, har flere skoler enten droppet eller lagt faget om. Andre går i den modsatte grøft og satser yderligere.
2. juni kl. 04:55

Først var de 46, der arbejdede med teknologiforståelse i en treårig forsøgsordning. Så skrumpede antallet til 29, som ansøgte om forlængelse, og nu kaster flere håndklædet helt eller delvist i ringen.

Det viser en rundspørge, som Edutech har foretaget blandt de 29 teknologiforståelsesskoler, som fortsatte i det skoleår, der nu er ved at rinde ud. Således melder én skole eksempelvis, at de helt dropper faget, mens andre skærer markant i antallet af timer eller lægger fagligheden om for at få det til at passe ind i det almindelige skoleskema. 

At flere skoler springer fra eller lægger om sker på trods af, at den nu ét år gamle evaluering af forsøgsordningen siger, at der er tale om en vigtig faglighed, som alle kan se meningen i.

Teknologiforståelse i folkeskolen

Kørte som forsøgsordning fra vinter 2019 til sommer 2021 med 46 skoler. Efterfølgende søgte 29 skoler om tilladelse til at fortsætte ordningen.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech skriver til professionelle, der arbejder med digitale- og teknologiske uddannelsesløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger