Ombudsmanden: To tendenser går igen, når offentlig it svigter borgerne

Niels Fenger - Ombudsmand
Illustration: Jasper Carlberg.
Når offentlige it-løsninger ender med at skade borgernes retssikkerhed, skyldes det som regel to grundproblemer, vurderer Folketingets Ombudsmand. Enten har projektgrupperne været for optimistiske, eller også har de overset helt banale retsregler.
4. maj kl. 22:40

Når digitale it-systemer og udviklingsprojekter i den offentlige sektor ender med at spænde ben for for borgerne, kan roden til problemerne ofte findes i to typer af fejlkilder.

Sådan lyder det fra Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger. Siden han i 2019 blev udpeget til ombudsmand, har han haft fokus på, hvordan digitaliseringen i det offentlige påvirker borgernes retssikkerhed, og i en ny beretning samler han op på tendenserne fra de forgangne år.

Her fremgår det, at »Ombudsmanden har set flere sager, hvor it-systemer ikke har fungeret godt nok - til skade eller ulempe for borgerne«, og ifølge Niels Fenger er der især to fejlkilder, der ender med at skabe problemer.

»Helt overordnet ser vi to former for problemer. Vi ser eksempler på, at man er lidt for optimistisk eller fejltolerant og tager systemer i brug, før de er kontrolleret tilstrækkeligt for fejl. Og så ser vi det, man kan kalde generation nul-problemerne, hvor man overser helt banale retsregler, når man udvikler systemet,« siger Niels Fenger.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
25. april kl. 14:50

De omtalte fejl lyder til at stamme fra processen og ser ikke ud til at have forandret sig siden jeg sidst arbejdede med leverancer til det offentlige .

Projekterne er for store og et ekstremt vandfald (selv om kontrakterne siger at de er agile). Leverandøren vinder ikke kontrakterne, hvis de tilbyder de løsninger der er behov for , de vinder kun, hvis de tilbyder den mest skrabet løsning på den krævet løsning og skubber alle ændringer til efter go-live for at overholde deadline.

Mindre projekter i åbne arkitekture hvor flere leverandører kan levere så uafhængig af hinanden som muligt ind i den samme løsning, ser det fra min optik ud til at være nødvendigt. Men det kræver virkelig dygtige medarbejdere til at styre processen og de forskellige leverandørers leverancer.

De store multimillion (og nogle gange milliard) kontrakter er der ikke nogen der kan overskue.