Odense-skoleleder om teknologiforståelse: Opbakningen fra kommunen har været afgørende
Som Edutech har kunnet berette, er der stor forskel på, hvordan de skoler, som har deltaget i teknologiforståelsesforsøget har tacklet videreførslen af faget, nu hvor ordningen er løbet ud. Mens flere skoler melder om, at de drosler ned eller helt dropper faget, så er man hos Tingkærskolen uden for Odense gået i den totalt modsatte grøft og opruster.
Teknologiforståelse som selvstændigt fag får mere plads, mens man samtidig også arbejder på at få indført fagligheden i de øvrige fag.
Fra skoleleder Bjarne Larsen lyder det, at det udelukkende har været muligt at gå så aggressivt til værks, fordi man har fået opbakning fra politisk side i kommunen, der satser hårdt på at fostre STEM-kompetencer hos skoleelevere i kraft af de mange robotvirksomheder i byen.
»Odenses strategi og vision om at blive verdens bedste robotby har uden tvivl haft enormt stor effekt for os. Vi har været begunstiget af ikke kun at få kompetenceudviklet medarbejderne igennem teknologiforståelsesforsøget, men også gennem Odenses egne forløb. Det betyder, at indsatserne har kunnet komplementere hinanden hele vejen igennem denne periode,« fortæller Bjarne Larsen.
EduTech skriver til professionelle, der arbejder med digitale- og teknologiske uddannelsesløsninger. Få tilsendt tilbud
