Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Foto : mangpor_2004 / Bigstock

Nyt studie: Fjernundervisning giver mere aktive studerende

Onlinestuderende spørger mere til undervisningen end dem, der er fysisk til stede, viser ny undersøgelse fra Københavns Universitet.
I foråret 2020 lukkede Danmark ned på grund af coronasmitte og  hele undervisningssystemet måtte omstille sig til fleksible undervisningsformer som fjernundervisning via Zoom og Teams. For nogle var det en succes, for andre var det knap så effektivt. 
Få fuld adgang til EduTech?
EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.
Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her
Hvad er HyFlex-undervisning?
  • HyFlex-undervisning er en sammentrækning af hybrid og fleksibel, der refererer til en undervisningsform, hvor de studerende kan vælge at være på online eller møde op fysisk.
     
  • HyFlex foregår ved, at underviseren filmes. Kameraet styres af en e-moderator, der også sørger for, at de studerendes spørgsmål i chatten bliver besvaret af underviseren løbende.
     

Kilde: Københavns Universitet

 

Så meget brugte de studerende chatten

I undersøgelsens kvantitative del er der optalt, hvor meget chatten blev inddraget i undervisningen:

  • Studerende på Veterinærstudiet brugte i gennemsnit chatten 98 gange per forelæsning.
  • Studerende på Famacistudiet brugte i gennemsnit chatten 10 gange per forelæsning
  • Studerende på Medicinstudiet bruge i gennemsnit chatten 28 gange per forelæsning.

Kilde: Københavns Universitet