Lærerne har lært meget af de sidste to nedlukninger, men vil ikke have fjernundervisning på skemaet

Lærer Online undervisning fjernundervisning hjemmeskoling
Illustration: Bigstock: Prostock-studio. Se større version
De sidste to nedlukninger har givet den danske folkeskoles lærere en omfattende erfaring med onlineundervisning, som burde gøre den korte jule- og nytårsnedlukning lettere – og nogle af værktøjerne kan også have potentiale i tiden efter covid-19.
15. december 2021 kl. 16:00
errorÆldre end 30 dage

Onsdag har den danske folkeskole igen lukket ned for undervisningen i klasseværelserne. Den tredje nedlukning siden marts 2020. 

Indtil videre der lovning på, at nedlukningen for folkeskolebørnene kun kommer til at vare til og med den 4. januar, så der er lagt an til en mindre overvældende oplevelse end de langvarige lukkeperioder i foråret 2020 og vinteren 2021. 

Derudover er der også langt mere erfaring at trække på, men den erfaring til trods, så er det stadig ikke en undervisningsform, som er gavnlig for flertallet, fortæller Ane Qvortrup. Hun er professor på Syddansk Universitet og har studeret effekterne af onlineundervisningen under covid-19-pandemien. 

»Nødundervisning eller fjernundervisning på fuld tid er bestemt ikke den mest fordelagtige undervisningsmetode, men man kan godt gøre brugbare erfaringer med undervisningsformen, og det er der flere lærere, der har sagt, at de har gjort, i de interviews, som jeg laver med dem,« siger hun til Edutech. 

En lignende konklusion drager man også i Lærerforeningen. Her erklærer Regitze Flannov, som står i spidsen for undervisningsudvalget

»Fjernundervisning er en nødløsning, som er betinget af vores sundhedsmyndigheders anbefalinger, og så klarer vi det på bedste vis. Vi har fået nogle erfaringer med hvordan vi bedst kommer ud til vores elever on-line, men jeg tror ikke, at der er nogen, som vil mene det er en god måde at undervise på, specielt ikke de yngre børn,« siger hun. 

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.