ITU-forsker: »Vi behandler kunstig intelligens som en religion«

ITU-forsker: »Vi behandler kunstig intelligens som en religion«
Illustration: Miguel Sicart. Se større version
Når vi støder på et problem, udvikler vi en softwareløsning til at løse problemet. Forsknings- og kunstprojektet ‘ridiculous.software’ sætter spørgsmålstegn ved den praksis.
Interview 25. august kl. 10:59
errorÆldre end 30 dage

VERSION2: Der er software overalt i det moderne samfund. Når vi ser film eller lytter til musik, vil det som oftest være på en anbefaling, som en algoritme har lavet på baggrund af de ting, vi plejer at se eller lytte til.

Når vi som samfund står overfor et problem, så laver vi en app, der skal løse vores problem. Men software er ikke en løsning, og det er slet ikke så magisk en ting, som det for mange bliver til, hvis man spørger forsker ved IT-Universitetet (ITU), Miguel Sicart, der står bag forskningsprojektet Ridiculous.software:

»Hvis vi har et problem, så skal vi nok lave noget software, og især noget kunstig intelligens og dét skal nok løse det. ‘Så tænker jeg: Okay. Nej. Det er ikke sådan, det fungerer,’ «

Eksempelvis nævner Miguel Sicart den smittesporingsapp, der i starten af coronapandemien blev udviklet som et eksempel på den tro, folk har på at software kan løse problemer:

»Det var næsten en tro på, at hvis vi havde sådan en app, så ville det gå bedre med corona og lockdown og alle de ting. Selvom det ikke passer. Det er ét værktøj i et meget mere kompliceret system, der også har noget at gøre med samfundet og hvordan vi relaterer med hinanden og hvordan vi lever sammen. «

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden