Forsker-profil om undervisning efter pandemien: Den gamle fabrik er sprunget i luften

William Rankin, forsker i uddannelse
Illustration: Private .
William Rankin har næsten tre årtiers erfaring med undervisning og brugen af teknologi i læring, og han mener, at den post-pandemiske virkelighed er et oplagt tidspunkt til at tage et opgør med flere af de negative tendenser inden for det moderne uddannelsessystem.  
Idéer26. januar kl. 22:22
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Når William Rankin snakker om udviklingen i det det moderne, og især det amerikanske, uddannelsessystem, drager han ofte parallellen til en kornmark. Nærmere bestemt de kilometer på kilometer af kornmarker, som fylder så meget i de amerikanske landskab, blandt andet også i hans hjemstat Virginia. 

De kornmarker er nemlig et klokkeklart eksempel på en form for ensretning, som han også i stigende grad ser i uddannelsessystemet. Hvad end der er tale om grundskole-niveau eller helt op i universiteterne. 

»Landbruget som det eksisterer i dag splitter alting op i separate enheder og frasorterer mange af de naturlige processer via monokulturer, og det er præcis det samme, som vi gør i vores skoler, hvor vi belønner en slags studerende og en slags læring. Jeg tror, at det er lige så ubæredygtigt som de nuværende landbrugspraksisser,« opsummerer William Rankin, hvad han anser som en igangværende krise inden for uddannelsessystemet.  

Han har beskæftiget sig med uddannelse, både som underviser og forsker, i næsten tre årtier. En stor del af den tid – herunder i løbet af en treårige ansættelse hos Apples uddannelsesafdeling – har han haft særlig interesse for brugen af teknologi i undervisningen, og hvordan man bruger den bedst til at videreudvikle skolesystemet. 

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
31. januar kl. 12:42

Det var ikke et indlæg med stort indhold (eller har jeg helt misforstået det ?) eller konstruktive forslag.

For mig er der ingen tvivl om, at undervisning fra aelv ret små klasser og helt op til kandidatniveau kan ændres og forbedres radikalt. Ikke ved at klone klasse- eller forelæsningsformen til et elektronisk medie (som danske skoler i høj grad forsøgte (gab, gab, ....) under elevhjemsendelserne, MEN ved at ændre hele didaktikken til et multimedie / multifacet anvendelse.

Hvor dumt er det, når højt begavde undervisere på x skoler / institutioner år efter år underviser i SAMME stof ? Det kan da, selvfølgeligt gøres bedre og mere fængslende for eleverne og studerende. Hvor dumt er det, når en fraværende elev / studerende mister eengangsindervisning, som kunne følges gennem replay med sandsynligvis højt udbytte (ihvertfald højere end ikke-undervisning).

Og så er der kritikken som altid fremføres mod prøver og tests. Ja, der er uden tvivl mange elendige tests - ikke mindst i USA, hvor afkrydsningstest (multiple choice) dominerer. Her skal man huske, at vi ikke har med en ideel verden at gøre, hvor elever og studerende af egen vilje frivilligt og med omhu tilegner sig stoffet. Nogle af dem behøver den gulerod (eller stok) som en eksamen, prøve eller test udfør. Ja, det er negativ motivation, men der er ikke alternativer - dør stor modenhed er opnået.

Så min konklusion, og jeg har undervisningserfaring, er, at der kan laves en helt ny didaktik til,gavn og glæde for alle implicerede. Det er ikke en kloning til et nyt medie, det er en kreativ nyskabelse af en mere effektiv undervisning.