Digitale forlag er trætte af GDPR-dobbeltarbejde

Digitale forlag er trætte af GDPR-dobbeltarbejde
Illustration: Bigstock. Se større version
Leverandører med mange kommuner som kunder er trætte af dobbeltarbejde, når de skal lave de samme GDPR-forhandlinger med flere forskellige kommuner. Men måske er en løsning på vej.
21. april kl. 09:42
errorÆldre end 30 dage

Det er ikke kun kommunerne, som kæmper med risikovurderinger og databehandleraftaler, når der skal indkøbes læremidler til folkeskolen.

Også leverandørerne river sig i håret, når de i visse tilfælde skal forhandle næsten ens databehandleraftaler med 98 kommuner eller hjælpe 98 kommuner med at besvare de samme spørgsmål, når der skal udarbejdes risikovurderinger.

Det fortæller Rune Larsen, som er bestyrelsesformand for Brancheforeningen for Undervisningsmidler og salgs- og markedsdirektør i Clio, som laver digitale læremidler til folkeskolen.

»Vi skal som leverandør tage stilling til de punkter, kommunerne kommer med, og der foregår en lille form for forhandling. Den forhandling skal vi lave 98 gange,« siger Rune Larsen.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Thomas Dreisig Thygesen
21. april kl. 18:00

Tak for at markere, at der er mange der inddrages og påvirkes i dette arbejde. Skønt at KL åbner døren. Vigtigt at den model, der skal komme ikke lander som moget færdigt, inden den har været behandlet med de forskellige aktører. At risikovurderinger er individuelle kan der være noget om, men spørgsmålet er om kontekst er så forskellig fra skole til skole eller kommune til kommune i lille DK. Og de forskelle der er, de bør måske ikke være der, da der netop er tale om datasikkerhed. Så måske kan denne problematik vendes om.

Forsiden