Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

Foto : NEC Corporation of America, CC-BY-SA 2.0

Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

En undersøgelse om brugen af IT i undervisningen på danske skoler viser, at lærerne bruger digitale værktøjer i højere grad end før coronaepidemien.
I foråret 2020 fik danske skoler ligesom store dele af resten af verden den bundne opgave, at man på kort tid skulle omlægge undervisningen fra klasseværelset til fjernundervisning med digitale redskaber. Da lærere og elever vendte tilbage til skolerne, benyttede de ikke lejligheden til omsider at slukke for skærmen. Tværtimod bruges der mere IT i danske skoler end før corona.
Få fuld adgang til EduTech?
EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.
Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her
ICILS Teacher Panel

Rapporten "It i skolen under coronapandemien" (download PDF), udgivet af Aarhus Universitetsforlag, præsenterer de danske resultater af International Computer and Information Literacy Study – Teacher Panel (ICILS TP).

Data er indsamlet i Danmark, Finland og Uruguay i samarbejde med International Association for the Evaluation of Student Achievement (IEA).

I den danske del af ICILS TP har 95 skoler deltaget ved at 441 lærere, 80 skoleledere og 67 it-koordinatorer har besvaret spørgeskemaer. Dataindsamlingen er blevet gennemført fra november 2020 til marts 2021.

I Danmark er undersøgelsen gennemført af forskere fra DPU, Aarhus Universitet.