Brancheforening: Vi har brug for en principiel diskussion om Unilogin efter forhandler-oprør

Skole undervisning fjernundervisning
Der er behov for en grundigere diskussion af de krav som Unilogin, der i disse dage kommer til at blive brugt flittigt under fjernundervisningen, i dag ligger under for. Det mener Brancheforeningen for Undervisningsmidler Illustration: maxim ibragimov via Bigstock. Se større version
Med sløjfningen af de planlagte prisstigninger på Unilogin, er der foreløbig blevet lagt låg på konflikten, der har været i gang mellem producenter af digitalt undervisningsmateriale og Styrelsen for It og Læring, men det har skabt behov for ny dialog om login-tjenesten. 
16. december 2021 kl. 05:45

Selvom man hos Børne- og Undervisningsministeriet besluttede sig for at annullere de planlagte prisstigninger på Unilogin, så har hele debatten om priserne skabt så meget røre i andedammen, at man ikke bare uden videre kan erklære sagen for lukket og slukket. 

Det mener Lars Juul Jensen, der er sekretariatsleder hos Brancheforeningen for Undervisningsmidler i hvert fald. Udover at være leder, sidder han også med i it-gruppen hos Styrelsen for It og Læring, som har ansvaret for Unilogin og dermed også prisstigningen og har derfor også været med i front af de seneste ugers diskussioner. 

For at sikre den fortsatte opbakning til Unilogin ønsker Lars Juul Jensen derfor, at der bliver lagt op til en dybere og mere principiel diskussion om, hvilken rolle som Unilogin udfylder nu, og hvor loginsystemet skal bevæge sig hen i fremtiden.

»Jeg mener, at vi bliver nødt til at spørge os selv om, hvem det er, at Unilogin skal være til glæde for. Er det kommunerne, der gerne vil have, at de kan beskytte data i forhold til deres ansatte og derfor har brug for mere sikkerhed, for det stiller nogle ekstra krav til Unilogin, men hvordan balancerer man det i forhold til, at forlagene bare gerne vil have et fælles loginsystem til eleverne?« siger han til Edutech.

Få fuld adgang til EduTech

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til EduTech
Alt indhold på EduTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.